• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Organizational factors to facilitate collaboration with high school and community

Research Project

Project/Area Number 19K14243
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTottori University of Environmental Studies

Principal Investigator

KAWAGUCHI YUMIKO  公立鳥取環境大学, 環境学部, 准教授 (40616900)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords高校魅力化 / 地域協働 / 地域創生 / 都道府県 / 市町村 / 探究的な学び / 過疎地域 / 地方政府間関係 / 高等学校 / 地域 / 協働 / 「探究的な学び」 / 教員 / 統廃合 / 地方高校教育行政 / リーダーシップ / 組織的要因 / ガバナンス
Outline of Research at the Start

高等学校と地域との協働を促進する組織的要因をリーダーシップの観点より明らかにし、両者の協働促進モデルの開発を試みる。今日では、公立高校の多くを占める都道府県立高校と地域(主として本研究では当該高校が所在する「市町村」とする)との協働が、コミュニティの活性化や地域創生の観点から強く要請されている。高校の設置者(県)の主導により、県立高校と地域との協働に先進的に取り組んできた島根県における取組の分析を通じ、「設置者(県)―市町村―高校」の協働を促進する多次元に及ぶ組織的要因をリーダーシップの観点より解明し、協働促進モデルの開発を試みる。

Outline of Final Research Achievements

This study clarified the following two points in my case study. The first point was, the effective factors of building a relationship between prefecture and municipalities. Second, effective factors of inquiry-based learning in regional collaboration in high school education.
In the first instance, the prefecture had a partnership rather than leadership for the municipalities in the policy of "make high schools more attractive," on the other hand, the municipality placed importance on the municipal policy of human resource development through the collaboration of primary education and secondary education. In the second case, the high school teachers reevaluated their view of the school and the students, teaching and teaching methods in practice through regional collaboration.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今日では公立高校の多くを占める都道府県立高校と地域(県立高校が所在する市町村とする)との協働がコミュニティの活性化や地域創生の観点から強く要請されていることに着目し、県立高校と地域との協働にあたっては「探究的な学び」が重要な促進要因になりえること、また、県立高校の設置者である「県」と県立高校の所在する「市町村」の関係構築の態様を明らかにすることができた。特に、県が市町村を支援すること、並びに(設置者ではない)市町村が県立高校を支援する態様について、事例分析によりその具体を明らかにすることができたことは、学術的にも社会的にも意義があったといえる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 高校教育改革における都道府県と市町村との関係構築に関する一考察―島根県の「高校魅力化」事業を手がかりに―2023

    • Author(s)
      川口有美子
    • Journal Title

      日本高校教育学会年報

      Volume: 30

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校教育における地域協働の意義と課題に関する一考察 ─過疎地域高校の事例を手がかりにして―2022

    • Author(s)
      川口有美子
    • Journal Title

      学校経営研究

      Volume: 47 Pages: 39-52

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 書評:小樽市人口減少問題研究会著『人口半減社会と戦う―小樽からの挑戦―』2020

    • Author(s)
      川口有美子
    • Journal Title

      日本高校教育学会年報

      Volume: 27 Pages: 70-71

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 地方高校教育行政の今日的課題に関する一考察―地域創生と魅力化をめぐって―2020

    • Author(s)
      川口有美子
    • Organizer
      大塚学校経営研究会2月月例研究会(於:早稲田大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 北海道における高校経営の多様化と地域の活性化2019

    • Author(s)
      川口有美子
    • Organizer
      大塚学校経営研究会夏季合宿研究会公開シンポジウム(於:北海道大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi