• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Learning about Economic Issues in German Political Education

Research Project

Project/Area Number 19K14247
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTokyo Keizai University

Principal Investigator

Terada Yoshitaka  東京経済大学, 全学共通教育センター, 准教授 (50705960)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords政治教育 / ドイツ / カリキュラム / 教科書分析 / 政治・社会問題 / 右派ポピュリズム / 授業観察 / 教育と政治 / 経済・社会問題 / 移民 / イスラーム / トルコ / 政治・経済問題 / トルコ系 / 民主主義とイスラーム / 差別と偏見 / カリキュラム分析 / ドイツとトルコ / 民主主義 / 授業分析 / 教授法 / 貧困・格差 / インタビュー分析
Outline of Research at the Start

本研究は、ドイツの政治教育の中でも経済問題の扱いに焦点を合わせ、生徒が将来、経済政策や社会状況を主体的に判断し、望ましい職業・社会生活を送ることができるために欠かせない教育内容・教育方法を体系的に追究する。その主要課題は、次の3つである。
第1に、1990年代以降のドイツの経済問題・貧困問題を整理し、その実態を批判的に分析した諸研究を検討する。
第2に、ドイツの政治科における経済問題の教育内容、および政治教育論・経済教育論を検討する。
第3に、政治教育に関わる研究者・教員へインタビューを実施し、教材の展開方法、協同学習の手法、論争的テーマの扱い方、生徒の反応等、政治教育の実態を追究する。

Outline of Final Research Achievements

This study investigated political education in Germany, particularly with regard to the treatment of economic issues, through observations and interviews with political education theory, political education curriculum, and political education practice. The results revealed the following two main points: 1) Political education in Germany is not based on memorization of political and economic systems and knowledge, but rather deals with actual political, economic, and social issues and emphasizes the formation of students' opinions on these issues (see Gesamtschule's 13th grade units "The Poverty Problem: Definition of Poverty, Poverty and International Relations" and "Class and Social Stratification"). 2)In recent years, with the rise of the refugee crisis and right-wing populism, the theme of Islam has received more attention in political education than ever before, and theoretical studies and practices have begun.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、以下3点にまとめられる。1.これまでの日本におけるドイツの政治教育研究は、政治教育理論の分析あるいはジャーナリストによる単発的な事例紹介が大多数を占めてきた。これに対し、本研究では、まず政治教育研究の先行研究を手がかりに従来の学説状況を整理し、その上に、実際に観察したゲザムトシューレ等での政治教育実践を位置づけ、分析を試みた。2.従来のドイツ政治教育研究では、「現在の政治的テーマを扱っている」「生徒が政治に興味を持ち、政治的意見を備えている」など、その先進性が強調されることが一般的であった。これに対し、本研究では、ドイツの政治教育において認めらえる課題について指摘した。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ウラマー、国家、およびレントーイスラーム社会における権威主義―2023

    • Author(s)
      寺田佳孝
    • Journal Title

      世界史研究論叢

      Volume: 12 Pages: 62-68

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Politische Bildung in Japan2021

    • Author(s)
      TERADA Yoshitaka
    • Journal Title

      Politisches Lernen

      Volume: 1-2 Pages: 51-56

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Politische Bildung in Japan, Der Beutelsbacher Konsens2021

    • Author(s)
      TERADA Yoshitaka
    • Journal Title

      Politisches Lernen

      Volume: 3-4 Pages: 18-21

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ドイツの政治教育と外交・安全保障政策の学習 : 生徒が政治を考え、意見することを目指すカリキュラムとその課題2020

    • Author(s)
      寺田佳孝
    • Journal Title

      日本クラウゼヴィッツ学会会報

      Volume: 20 Pages: 27-40

    • NAID

      40022394465

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ドイツの政治教育と民主主義の学習ー教育と政治の関係性を考えるー2021

    • Author(s)
      寺田佳孝
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ドイツの政治教育と外交・安全保障政策の学習2019

    • Author(s)
      寺田佳孝
    • Organizer
      日本クラウゼヴィッツ学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 右翼ポピュリズムに抗する市民性教育2020

    • Author(s)
      名嶋義直、神田靖子(編)。寺田佳孝(2つの章を執筆)
    • Total Pages
      464
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750350073
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi