• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Perceived Utility Value of Subject and Its Shaping Factors for Children

Research Project

Project/Area Number 19K14251
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShinshu University (2020-2023)
Kansai Gaidai University (2019)

Principal Investigator

MIWA SHUHEI  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (70824952)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords利用価値 / 課題価値 / 動機づけ / 教科 / 利用価値介入 / 興味 / 変化 / 価値形成 / 期待 / コスト / 分化 / 価値 / 教育 / 発達
Outline of Research at the Start

小学生・中学生・高校生が各教科(国語,数学,理科,社会,英語)に対して抱く価値およびその形成に関わる要因について3つの研究を通して明らかにする。研究1では自由記述形式の質問紙調査を通して,研究2では面接調査を通して,子どもたちが教科に対して感じる価値およびその形成に関わる要因を整理する。研究3では本人,親,教師の要因に着目し,質問紙調査を通して価値の形成に関わる要因と実際に抱いている価値との関連を検討する。そして,研究1から研究3を通して子どもたちが抱く価値について明らかにし,価値を高めるための教育について考察していく。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we aimed to understand the utility value that children perceive for each subject and to clarify the factors affecting the shaping of that value. It was found that the value that children perceive for learning differs depending on the subject and school age. Specifically, the practical utility value of mathematics, Japanese, science, and social studies decreased as the grade level increased, while the perceived value of English increased in junior high school. Regarding the correlation between subjects, the correlation of interest in far-distant subjects such as mathematics and Japanese became lower as the grade level increased, but the correlation of utility value remained moderate even as the grade increased. The results also indicated the possibility that the effectiveness of interventions to increase the utility value could lead to an increase in value.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,各教科に対して子どもたちがどのように感じているのかをデータをもとに示した。近年では学習を通して「何ができるようになるのか」を明確化することが重要視されているが,価値を理解しやすい/理解が難しい科目を学年の違いにも着目しながら明らかにした。子どもの教科に対する考え方をデータとして示すことで,学習指導にも役立てることができる。また価値を高めるための介入の効果についても検証した。有用性を考える介入を実践することで,子どもたちの動機づけの向上に寄与できると思われる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2025 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 日本語版Expectancy-Value-Cost Scaleの作成2025

    • Author(s)
      三和秀平・解良優基
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 95

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Implicit preferences and language performance: using a paper-and-pencil Implicit Association Test to predict English engagement and performance2023

    • Author(s)
      Miwa Shuhei、Jitosho Risa、Aoyama Takumi、Mukai Hidefumi、Akamatsu Daisuke
    • Journal Title

      Current Psychology

      Volume: 43 Issue: 8 Pages: 7183-7192

    • DOI

      10.1007/s12144-023-04906-5

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Change and Differentiation at Domain Level Motivation in Elementary and Junior High School Students:2022

    • Author(s)
      三和 秀平, 解良 優基, 松本(朝倉) 理惠, 濵野 裕希
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 70 Issue: 3 Pages: 260-275

    • DOI

      10.5926/jjep.70.260

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2022-09-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学生の感じる各教科の有用性―どのように役立つと思うかについての自由記述の分析から―2022

    • Author(s)
      三和 秀平
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 44 Pages: 65-75

    • NAID

      40022782093

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 動機づけ理論からみたオンライン学習の継続性2021

    • Author(s)
      島田 英昭・三和 秀平
    • Journal Title

      コンピュータ & エデュケーション

      Volume: 49 Pages: 27-33

    • NAID

      130008047380

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教職課程の学生を対象にした利用価値介入ー事例の分析を通した介入の効果ー2022

    • Author(s)
      三和秀平, 解良 優基
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学生の教科間の動機づけの関連の変化ー利用価値と興味に着目してー2021

    • Author(s)
      三和 秀平, 解良 優基, 松本(朝倉) 理恵, 浜野 祐希
    • Organizer
      日本教育心理学会第 63 回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生が感じる各教科の有用性2020

    • Author(s)
      三和秀平
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教育学部の学生が道徳に対して認知する利用価値2020

    • Author(s)
      三和秀平
    • Organizer
      日本教科教育学会第46回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生が感じる各教科の有用性2019

    • Author(s)
      三和秀平
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi