• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on interactive social studies lesson structure to foster children's ability to adjust values

Research Project

Project/Area Number 19K14253
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOkayama University of Science

Principal Investigator

Kamita Michiko  岡山理科大学, 教育学部, 准教授 (00782997)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords納得解の追究 / 持続可能な社会の担い手 / 対話 / 価値調整能力 / 市民的資質・能力 / 価値調整能力の育成 / 協調 / 選択・判断 / 市民的資質・能力の育成 / 価値調整のための対話のありかた / 批判的志向と共感 / 新たな視座の獲得 / 子どもの主体化 / 市民性教育における対話 / U理論 / 公共的意思決定 / 応答責任としての対話 / 社会論争問題 / 価値学習 / 社会科授業構成理論
Outline of Research at the Start

本研究においては,既存の判断基準では解決できない事象や異なる他者との出会いを通して,自己の判断基準の自明性を疑い,新たな価値判断を構築,更新できる資質を,価値調整能力ととらえる。本研究の目的は子どもの価値調整能力を育成する社会科授業構成論を解明することである。特に小学校社会科授業における対話を通した合理的意思決定過程,価値調整過程の在り方を明らかにする。具体的には①子どもの価値調整過程の解明②①に基づく授業モデル,授業計画の構築③価値調整能力の育成から見た授業構成理論の検証の研究に取り組む。

Outline of Final Research Achievements

In this study, value adjustment ability is considered to be "the ability to renew and reconstruct one's own standards of judgment through encounters with diverse perspectives and ideas," and we proposed a "social studies class to pursue convincing solutions" as a class to foster this ability. As a result of the practice, it became clear that children construct a convincing solution to a local problem by exercising two types of thinking: "empathy" toward others and "critical thinking" toward themselves and others. Furthermore, by immersing themselves in others through experience and dialogue, they were able to broaden their perspectives and seek realistic and convincing solutions. It also became clear that when stakeholders were able to create a solution that satisfied both parties, their perceptions and judgments were reconstructed in a way that was more suited to the state of the society in question.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

中教審「令和の日本型教育」は,子供たちに求められる資質・能力の一つとして,対話や協働を通じて新しい解や納得解を生み出す力を挙げている。本研究の第1の意義は,納得解を追究する授業構想を示し,授業に具体化したことである。第2の意義は納得解を追究する授業は,「現在進行形の,社会の状況や変化に応じた知識を身に付ける」「多様な利害関係者が納得する社会の在り方を創造する」という点で「持続可能な社会の創り手」としての資質・能力を保障する授業論であることを明らかにした点である。VUCAといわれる時代の中で,個人と社会のウェルビーイングを実現する市民を育成する社会科の在り方を提案した点に本研究の意義がある。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] Research and Practice of Teacher Education for Curriculum Maker2023

    • Author(s)
      紙田路子
    • Journal Title

      The Journal of Studies on Educational Practices

      Volume: 25 Issue: 1 Pages: 13-25

    • DOI

      10.34587/jsep.25.1_13

    • ISSN
      1344-946X, 2435-9521
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 価値判断基準の再構築における地域学習の意義 ―「批判的に肯定する」地域学習の授業構成-2023

    • Author(s)
      紙田路子
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 149 Pages: 21-33

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 納得解の追究が保障する知識の再構築 : 探究活動Iにおける地図作成を通して大学生が獲得したもの2023

    • Author(s)
      紙田路子
    • Journal Title

      岡山理科大学紀要. B, 人文・社会科学

      Volume: 59 Pages: 31-44

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの価値調整能力を育成する小学校社会科授業構成 ―「納得解」を追究する社会科授業の分析を通して-2023

    • Author(s)
      紙田 路子
    • Journal Title

      社会科教育学論叢

      Volume: 第3号

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 価値判断基準の再構築における地域学習の意義 ―「批判的に肯定する」地域学習の授業構成-2023

    • Author(s)
      紙田 路子
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 149

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 国際バカロレア教育が学校教育改革に与える示唆 : 単元“Sharing the planet(この地球を共有するということ)”の実践を通して2022

    • Author(s)
      高橋 周平  紙田 路子
    • Journal Title

      岡山理科大学紀要. B, 人文・社会科学 58

      Volume: 58 Pages: 63-76

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 市民的資質・能力を育成する防災教育の在り方 : 小学校第6学年社会科単元「水害から考える地域の防災」の設計を通して2021

    • Author(s)
      紙田 路子
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 33 Pages: 1-10

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校生活科における歴史学習の可能性 : 歴史的実践に基づく小学校低学年の歴史学習2021

    • Author(s)
      紙田 路子
    • Journal Title

      岡山理科大学紀要. B, 人文・社会科学

      Volume: 57 Pages: 53-62

    • NAID

      120007185117

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 民主主義の担い手を育てる教師の教育 : 「初等社会科内容論」の実践を通して2020

    • Author(s)
      紙田 路子
    • Journal Title

      岡山理科大学紀要. B, 人文・社会科学

      Volume: 56 Pages: 39-54

    • NAID

      120006952301

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 全国社会科教育学会会員リレー連載 社会科における深い学びの実現とは(第5回)「深い学び」とは自己を再更新する連続的な学び2020

    • Author(s)
      紙田 路子
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 57(8) Pages: 120-123

    • NAID

      40022309313

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 公共的意思決定のための小学校社会科授業構成ー「判断基準の保留」に着目した第6学年単元「ハンセン病から考える」の実践ー2020

    • Author(s)
      紙田路子
    • Journal Title

      公民教育研究

      Volume: 27 Pages: 15-28

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 主体的な価値判断能力の育成を目指す領土問題学習の授業設計 : 第6学年小単元「竹島問題を考える」の開発を事例として2019

    • Author(s)
      紙田路子
    • Journal Title

      岡山理科大学紀要. B, 人文・社会科学

      Volume: 55 Pages: 32-44

    • NAID

      120006778811

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 成功のためにできる教師のナビゲート術 討論授業のゴール(目的)を見据えたナビゲートを (特集 対立と合意を考える! 思考を深める「討論教材」25選) -- (思考を深める「討論授業」)2019

    • Author(s)
      紙田路子
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 56 Pages: 20-23

    • NAID

      40022084496

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 社会に開かれた市民的資質・能力を構築する地域学習の意義 ―「納得解を追究する」地域学習の提案-2023

    • Author(s)
      紙田路子
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの価値調整能力を育成する小学校社会科学習の授業構成 ―「納得解」を追究する社会科授業の分析を通して-2023

    • Author(s)
      紙田路子
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 納得解の追究が保障する市民的資質—単元計画・地図作成を通して大学生が獲得したもの2023

    • Author(s)
      紙田路子
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの価値調整能力を育成する小学校社会科学習の授業構成 ―「納得解」を追究する社会科授業の分析を通して-2023

    • Author(s)
      紙田 路子
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 価値調整能力を育成する社会科授業の検討-水害から考える地域の防災」の授業設計を通して2021

    • Author(s)
      紙田 路子
    • Organizer
      第9回全国社会科教育学会・韓国社会科教育学会研究交流
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 社会科が担う防災・減災教育の在り方―小学校第5学年単元「水害から考える減災」の設計を通して―2020

    • Author(s)
      紙田路子 角田正和 神山大樹
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi