• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Comparative Study on English-Medium Programs in Non-English Speaking Countries

Research Project

Project/Area Number 19K14259
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

石倉 佑季子  大阪大学, 国際教育交流センター, 准教授 (40762414)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords大学の国際化 / 英語コース / 日本 / 韓国 / 国際比較 / 非英語圏国
Outline of Research at the Start

本研究では、非英語圏国である日本および韓国において、大学の国際化戦略として用いられる英語コースがどのように各国の高等教育の文脈に受容、浸透、発展したのかを明らかにし、非英語圏国における英語コースの持続可能かつ有効な枠組みの構築を図り、今後の大学の国際化の政策や戦略への示唆を提示することを目的としている。

Outline of Annual Research Achievements

本研究では、日本および韓国において学部英語コースがどのように各国の高等教育の文脈に受容、浸透、発展したのかを明らかにし、非英語圏国における英語コースの持続可能かつ有効な枠組みの構築を図り、今後の大学の国際化の政策や戦略への示唆を提示することを目的としている。本年度は、昨年度に引き続き、日本や韓国における英語コースの文献調査、およびインタビュー調査を実施した。昨年度の国内調査に加え、韓国において英語コースを国際化の戦略として導入している3大学を選定し、教職員へのインタビュー調査を実施した。インタビュー調査に関しては、新型コロナウィルス感染症を受け、現地に行くことが出来なかったため、オンラインにて実施した。本年度は、インタビュー調査で得た情報は、国際学会( The International Academic Forum (IAFOR) The Osaka Conference on Education 2020) にて発表をした。収集したインタビューのデータは引き続き分析し、今後国内外での学会発表や論文執筆をし、研究成果をさらに幅広く発信していく予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

計画通り、文献調査や国内外でのインタビュー調査を実施し、順調に調査が進められている。よって、本研究は概ね順調に進展していると評価できる。

Strategy for Future Research Activity

令和3年度は、以下の通り取り組む予定である。
1. 国内外調査:引き続きインタビュー調査を実施(状況によりオンラインによるインタビューを実施)
2. 調査結果を分析し、日本と韓国のデータを比較
3. 研究成果を発表
(1) 国内外での国際教育学系の学会にて研究成果を口頭発表する
(2) 国際教育学系の国際ジャーナルに論文を投稿する

Report

(2 results)
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report

Research Products

(1 results)

All 2020

All Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] Learned from the Global 30 Program: Are English-taught programs a key international strategy in Japan?2020

    • Author(s)
      Yukiko Ishikura
    • Organizer
      The International Academic Forum (IAFOR) The Osaka Conference on Education 2020 (OCE),
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi