Project/Area Number |
19K14264
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
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Research Institution | Kagoshima University |
Principal Investigator |
Nakazato Yoko 鹿児島大学, 総合科学域総合教育学系, 講師 (60644820)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 地域人材育成 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、大学における地域人材育成教育が卒業後の地域活動にもたらす中長期的な教育効果を定量的に検討することを目的とする。 本研究では、地方A大学の地域人材育成教育の受講経験を持つ卒後1~27年目の卒業生300名を対象とした追跡調査を実施する。初年度はインタビュー等による定性調査、次年度は予備調査をふまえた尺度開発を行う。最終年度は、同窓会会場や郵送による質問紙調査を実施し、大学の地域人材育成教育における学習経験が卒業後の地域貢献意欲や地域活動の成果に与える影響を定量的に検討する。
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Outline of Final Research Achievements |
Educational practices oriented toward regional human resource development have been promoted, mainly at regional universities. Although these practices have produced high educational effects, the study of these effects has only focused on the short-term ones affecting the current students’ learning outcomes. This study aimed to examine the medium- and long-term educational effects of university education for local human resource development on local activities after graduation by expanding the scope of investigation to include graduates. A follow-up survey was conducted on 148 individuals who had studied regional human resource development at a local public university and had graduated. The results suggest that the university’s regional human resource development education has impacted their post-graduation work and overall life.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果の学術的意義や社会的意義は、次の2つである。 第1は、卒後1年~27年の卒業生を対象とした追跡調査を行うことにより、大学における地域人材育成教育の中長期的な教育効果を検討した点である。これにより、地域人材の成長過程とそれに与える大学の地域人材育成教育の影響力の明確化を目指すことができた。 第2は、従来個々に検討されてきた教養課程や専門課程における地域人材育成教育の効果を同時に検討する点にある。これにより、教養課程や専門課程における地域人材育成教育の相乗効果を検討することが可能となり、大学における効果的な地域人材育成システムの理論的な体系化を目指すことができた。
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