Project/Area Number |
19K14269
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
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Research Institution | Kanazawa Gakuin University |
Principal Investigator |
Ooue Maaya 金沢学院大学, 文学部, 講師 (90807132)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 大学院生 / 若手研究者 / 精神的健康 / 学術論文 / 査読 / 進学動機 / 修士課程 / 博士課程 / メンタルヘルス / インタビュー / アカデミア / 大学院進学 / 大学院生観 / 研究者観 |
Outline of Research at the Start |
近年,日本の大学院入学者数は減少し続けており,原因と対応策の解明は急務である。大学院生の実態は大学内外で関心を集めつつあるが,日本の先行研究は経済的事情や専門職養成のテーマに偏っており,彼ら自身の心理の調査や進学決定に関わる要因の検討は見当たらない。 本研究ではA)大学院生の心理的特徴や困難,B)世間一般では「大学院生」はどのようにイメージされているかを明らかにし,これらの比較をめざす。本研究で得られる基礎的知見は,大学院進学者が減少している要因の解明や大学院生のサポートの必要性の検討,そして学術研究とその従事者養成に関する社会的合意形成に寄与するものである。
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Outline of Final Research Achievements |
This study investigated and organized the psychological characteristics and related factors of graduate students and young researchers. Interviews with those who had experienced a master's degree program indicated the possibility that they consider whether to "make a living doing research" when deciding to enter a doctoral program. Data from major journals in the field of psychology revealed that the number of original research papers has been decreasing over the past 15 years. An online survey explored whether mental health differs depending on whether one with postgraduate experience or not, and found that those with postgraduate experience were more depressed but also more satisfied with their lives.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本の大学院や学術研究をめぐる政策においては個人的経験に基づいた言説や議論が散見される上,文系を除く「科学」分野や,資格系分野に限定された調査・考察が少なくない。本研究では多分野の大学院生や大学院経験者を対象としたデータを収集し考察できた。本課題における各研究で整理された基礎的知見には,博士課程に進学しなかった者は研究自体から完全に身を引きたいと考えていたわけではないことや,大学院生の精神的健康度や卒業後の幸福度を単一の尺度で測りきれない可能性などが含まれる。これらは,日本の学術研究を担う者たちのサポートの必要性の議論や,学術政策に関する社会的合意形成の際に役立ちうるエビデンスだといえる。
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