• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Auditory environments for successful communication activities for pupils

Research Project

Project/Area Number 19K14281
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

Tabaru Kei  茨城大学, 教育学部, 准教授 (70735753)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords雑音下聴取 / 音環境 / 注意機能 / 発達障害 / クラスルームノイズ / 聴取困難 / 幼児 / SN比 / 雑音下のコミュニケーション / 聴覚情報処理 / 認知発達
Outline of Research at the Start

学校での学習形態が多様化している今日において,他のグループの会話音や隣の教室からの活動音等が「雑音」となって,児童生徒のコミュニケーション活動に影響を及ぼす可能性が指摘されるようになった。しかし,音環境という視点から児童生徒の困難について検討した報告は少なく,支援の手立てが検討できないという課題がある。そこで本研究では,どのような雑音がコミュニケーション活動に影響を及ぼすのか,また,どのような児童生徒が雑音からの影響を受けやすいのかという点を明らかにする。これらの研究の結果から,児童生徒が学習場面において円滑なコミュニケーション活動を行うための音環境のあり方を提言することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

The results of this study revealed external factors that influence listening in noise. In particular, we confirmed the importance of examining listening performance in noise under conditions close to everyday life because the listening performance was reduced under conditions with classroom noise, such as the 'sound of children playing freely'. Furthermore, we found that listening performance in noise develops in early childhood. Auditory attention was one of the factors affecting listening performance. The results of the auditory attention task were also lower in the cases with listening difficulties in noise, indicating the importance of considering listening problems from these cognitive factors.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで,「聴覚的な困難さ」を検討する際には難聴児がその対象となることが一般的であった。さらに,発達障害のある児童について検討する際には,その行動特性に焦点が当てられることが多く,聴覚的な困難さについてはあまり触れられてこなかった。本研究を実施したことで,注意機能に困難さのある児童は雑音下聴取にも困難を抱えている可能性が考えられ,聴覚的な視点からも,良好なSN比を設定する等の支援を提供する必要が考えられた。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 雑音下聴取に関する神経生理学的アプローチ2021

    • Author(s)
      田原 敬、久保 愛恵、勝二 博亮
    • Journal Title

      Japanese Journal of Clinical Neurophysiology

      Volume: 49 Issue: 4 Pages: 179-183

    • DOI

      10.11422/jscn.49.179

    • NAID

      130008070722

    • ISSN
      1345-7101, 2188-031X
    • Year and Date
      2021-08-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 聴覚障害者のピッチ弁別能とメロディ弁別能2020

    • Author(s)
      田原敬・勝二博亮・久保愛恵
    • Journal Title

      Audiology Japan

      Volume: 63 Pages: 206-213

    • NAID

      130007876927

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害者の環境音認知に関する研究の動向―実験的研究を踏まえた展望―2019

    • Author(s)
      田原敬
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 57 Pages: 69-78

    • NAID

      130007807077

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 聴覚障害者における環境音聴取時の脳活動に関する事例的検討2021

    • Author(s)
      田原 敬、山﨑 佑紀、勝二 博亮
    • Organizer
      第66回日本聴覚医学会総会・学術講演会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 近赤外線分光法を用いた対人会話場面の脳活動計測2020

    • Author(s)
      田原敬・石原真優子・久保愛恵・勝二博亮
    • Organizer
      第38回日本生理心理学会大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 事象関連電位からみた調性感2020

    • Author(s)
      佐藤大介・田原敬・勝二博亮
    • Organizer
      第38回日本生理心理学会大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児における雑音下数字聴取課題成績と注意機能との関係2020

    • Author(s)
      久保愛恵・田原敬・勝二博亮・原島恒夫
    • Organizer
      第65回日本聴覚医学会総会・学術講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 背景音が認知活動に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      田原敬
    • Organizer
      日本臨床神経整理学会学術大会第50回記念大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 雑音下課題遂行時の認知的負荷と課題難易度との関係2019

    • Author(s)
      田原敬・野地香月・久保愛恵・勝二博亮
    • Organizer
      第37回日本生理心理学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 人工内耳装用者の聴覚的状況認知に関する検討2019

    • Author(s)
      山﨑佑紀・田原敬・勝二博亮
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児におけるききとり困難の実態に関する検討―「聞こえの困難さ検出用チェックリスト」と「子供の強さと困難さアンケート」の結果から―2019

    • Author(s)
      久保愛恵・原島恒夫・小川征利・田原敬・勝二博亮
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚障害者の聴覚的状況認知2019

    • Author(s)
      山﨑佑紀・田原敬・勝二博亮・久保愛恵
    • Organizer
      第64回日本聴覚医学会総会・学術講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚障害者の環境音認知に関する評価法の検討2019

    • Author(s)
      田原敬・小林優子
    • Organizer
      第64回日本聴覚医学会総会・学術講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi