Auditory environments for successful communication activities for pupils
Project/Area Number |
19K14281
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
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Research Institution | Ibaraki University |
Principal Investigator |
Tabaru Kei 茨城大学, 教育学部, 准教授 (70735753)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 雑音下聴取 / 音環境 / 注意機能 / 発達障害 / クラスルームノイズ / 聴取困難 / 幼児 / SN比 / 雑音下のコミュニケーション / 聴覚情報処理 / 認知発達 |
Outline of Research at the Start |
学校での学習形態が多様化している今日において,他のグループの会話音や隣の教室からの活動音等が「雑音」となって,児童生徒のコミュニケーション活動に影響を及ぼす可能性が指摘されるようになった。しかし,音環境という視点から児童生徒の困難について検討した報告は少なく,支援の手立てが検討できないという課題がある。そこで本研究では,どのような雑音がコミュニケーション活動に影響を及ぼすのか,また,どのような児童生徒が雑音からの影響を受けやすいのかという点を明らかにする。これらの研究の結果から,児童生徒が学習場面において円滑なコミュニケーション活動を行うための音環境のあり方を提言することを目的とする。
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Outline of Final Research Achievements |
The results of this study revealed external factors that influence listening in noise. In particular, we confirmed the importance of examining listening performance in noise under conditions close to everyday life because the listening performance was reduced under conditions with classroom noise, such as the 'sound of children playing freely'. Furthermore, we found that listening performance in noise develops in early childhood. Auditory attention was one of the factors affecting listening performance. The results of the auditory attention task were also lower in the cases with listening difficulties in noise, indicating the importance of considering listening problems from these cognitive factors.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで,「聴覚的な困難さ」を検討する際には難聴児がその対象となることが一般的であった。さらに,発達障害のある児童について検討する際には,その行動特性に焦点が当てられることが多く,聴覚的な困難さについてはあまり触れられてこなかった。本研究を実施したことで,注意機能に困難さのある児童は雑音下聴取にも困難を抱えている可能性が考えられ,聴覚的な視点からも,良好なSN比を設定する等の支援を提供する必要が考えられた。
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Report
(4 results)
Research Products
(13 results)
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[Journal Article] 雑音下聴取に関する神経生理学的アプローチ2021
Author(s)
田原 敬、久保 愛恵、勝二 博亮
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Journal Title
Japanese Journal of Clinical Neurophysiology
Volume: 49
Issue: 4
Pages: 179-183
DOI
NAID
ISSN
1345-7101, 2188-031X
Year and Date
2021-08-01
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