• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Understanding Writing Difficulties in Group Settings.

Research Project

Project/Area Number 19K14294
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Hirabayashi Rumi  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任助教 (30726203)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords学習障害 / RTIモデル / 通常の学級 / 評価 / リテラシー / 読み書き困難 / 代替手段 / ICT活用 / 通常学級 / 書字困難 / インクルーシブ教育
Outline of Research at the Start

本研究は2017年度にFILES(ファイルズ,Finding your Learning Style)モデルで取得した大規模データ(小中学校通常学級に在籍する子ども4184名)の追跡調査を行う。手書き解答よりも選択式解答で成績にプラスの影響があった子どもの特性を明らかにした上で,課題を再構成する。さらに書字に困難のある子どもが通常学級で自分の学び方で学ぶ際に必要な変更調整を具体的に検討する。

Outline of Final Research Achievements

The FILES task was restructured as a specific assessment method for viewing learning difficulties as educational needs rather than labeling them as disabilities. We developed a set of questions with adjusted difficulty levels for the “Kanji Handwriting Task” and the “Kanji Selection Task,” implemented them in elementary schools, and obtained data on mean values and standard deviations for children enrolled in regular classrooms. Furthermore, in order to examine the relationship between the Kanji tasks and writing and typing speed, we attempted to compare the performance of the Kanji tasks with the speed of one-minute visual copying and typing. The results showed that there were a certain number of students whose typing speed was above average even though their handwriting speed was below average, but an analysis that also included Kanji tasks could not be accomplished in this study. This is an issue for future work.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習の特異的な困難さは目に見えず潜在的に通常学級の中に存在しているため学習障害を発見して抽出するではなく、集団の中にいる状態で支援する手法が重要である。本研究は個人を対象として別の場で治療教育するのではなく,多様な学び方を認める仕組みを学校の中に作る。これは学校教育における障害の捉え方を個人モデルから社会モデルへと変容させるための取り組みである。障害を個人に帰属させている限り,スティグマを恐れるためにニーズを言い出せない当事者がニーズを表明しやすい環境を作ることは難しい。障害を学校の仕組みの問題と捉え,教室の中での学び方に多様性を持たせていく視点がインクルーシブ教育の実現には欠かせない。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2020 2019 Other

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (4 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 学校における合理的配慮の理解と課題2023

    • Author(s)
      平林 ルミ、飯野 由里子
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科附属バリアフリー教育開発研究センター活動報告

      Volume: 7 Pages: 20-34

    • DOI

      10.15083/0002007454

    • URL

      https://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/records/2007454

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 小学生の漢字学習の個別最適化に向けて(1) ―定着状況と反復学習の関連ー2020

    • Author(s)
      平林ルミ・髙橋麻衣子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の漢字学習の個別最適化に向けて(2) ―定着状況と宿題にかかる時間の関連―2020

    • Author(s)
      髙橋麻衣子・平林ルミ
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の基礎リテラシーの習得度合いと代替手段の可能性(2) ―「計算」の代替について―2019

    • Author(s)
      平林ルミ・髙橋麻衣子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の基礎リテラシーの習得度合いと代替手段の可能性(1)―「読み」の代替について―2019

    • Author(s)
      髙橋麻衣子・平林ルミ
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 1年の要所がわかる・見通せる はじめての「通級指導教室」12か月の花マル仕事術2023

    • Author(s)
      特別支援教育の実践研究会 (編集), 喜多 好一 (編集)
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784181702380
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 読み書き障害(ディスレクシア)のある人へのサポート入門2022

    • Author(s)
      河野俊寛・平林ルミ
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      読書工房
    • ISBN
      9784902666427
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 読み書きを補うタブレット活用のはじめ方

    • URL

      https://rumihirabayashi.com/forbeginner/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi