• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Understanding of working memory in individuals with intellectual disabilities based on behavior and brain activity: Toward the development of effective educational support methods

Research Project

Project/Area Number 19K14303
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionTokoha University

Principal Investigator

Oi Yuhei  常葉大学, 教育学部, 講師 (40802997)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords特別支援教育 / 実験系心理学 / 知的障害 / 神経発達障害 / ワーキングメモリ / 短期記憶 / 認知神経科学 / NIRS / 記憶 / 注意
Outline of Research at the Start

本研究では、知的障害児・者のワーキングメモリ特性とその神経基盤を明らかにし、それに基づいた教育支援方法を開発することを目的とする。ワーキングメモリとは、課題遂行に一時的に必要となる記憶のことである。ワーキングメモリは知的障害児・者に伴う困難と密接な関係にあり、彼らへの支援を検討する上で重要な認知機能として注目されている。本研究では、行動指標に加えて、非侵襲的な脳機能計測によって得られた生理指標をもとに、知的障害児・者のワーキングメモリにおける弱い領域と強い領域を明らかにし、有効な教育支援方法を検討する。

Outline of Final Research Achievements

Working memory is a system that maintains information temporarily for use in ongoing cognitive processes. The purpose of this study was to investigate working memory in individuals with intellectual disabilities from both behavior and brain activity, and to examine educational support methods based on the findings obtained. Although the progress in this study was affected by the COVID-19 pandemic, this study was able to advance the understanding of some aspects of working memory characteristics in individuals with intellectual disabilities and to conduct practical studies that link the research findings to actual educational support.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、集団を対象とした知的障害児・者のワーキングメモリ特性に関する検討を行うとともに、個人を対象とした実践的な検討として、ワーキングメモリに関与する脳活動の計測を含む機能評価に基づいた教育支援方法の提案とその評価を行った。これにより、知的障害児・者のワーキングメモリ特性に関する基礎的な理解を進める研究知見と、エビデンスに基づいた教育支援に関する実践的な研究知見を得ることができており、本研究の成果には学術的にも社会的にも一定の意義があると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (44 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (28 results) (of which Open Access: 27 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (12 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Points to keep in mind in training sessions for special needs education support staff : Analysis of the reaction to a discussion2023

    • Author(s)
      木村 光男、大井 雄平
    • Journal Title

      常葉大学教育学部紀要

      Volume: 43 Issue: 43 Pages: 209-217

    • DOI

      10.18894/00002437

    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2532

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] An Overview of Today’s Educational Counseling : Significance, Issues, and Approaches2023

    • Author(s)
      大井 雄平
    • Journal Title

      常葉大学教育学部紀要

      Volume: 43 Issue: 43 Pages: 105-111

    • DOI

      10.18894/00002431

    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2526

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校「特別の教科 道徳」における特別支援教育的視座 : 指導内容と指導方法に焦点を当てて2023

    • Author(s)
      青木 利樹、奥住 秀之、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 6 Issue: 2 Pages: 58-63

    • DOI

      10.18894/00002406

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2500

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校の通常の学級における小児慢性特定疾患児童にかかわる特別支援教育支援員配置の成果と課題 : 専門性としての復学支援と教育相談的役割を見据え2023

    • Author(s)
      田中 亮、奥住 秀之、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 6 Issue: 2 Pages: 51-57

    • DOI

      10.18894/00002405

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2499

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 病弱教育における外国語活動・外国語科の指導 : 障害に応じた指導上の工夫に着目して2023

    • Author(s)
      池田 順之介、田中 亮、奥住 秀之、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 6 Issue: 2 Pages: 41-50

    • DOI

      10.18894/00002404

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2498

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害児・者のワーキングメモリ:現状と展開2023

    • Author(s)
      大井 雄平
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 60(4) Pages: 245-254

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 肢体不自由特別支援学校における外国語活動・外国語科の指導 : 教育課程及び指導上の工夫に着目して2022

    • Author(s)
      池田 順之介、奥住 秀之、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 6 Issue: 1 Pages: 23-32

    • DOI

      10.18894/00002378

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2467

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] テーブルトーク・ロールプレイングゲーム(TRPG)の教育利用 : これまでと今後の課題2022

    • Author(s)
      大羽 達己、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 6 Issue: 1 Pages: 15-22

    • DOI

      10.18894/00002377

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2466

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別支援学校における道徳科授業の実践に関する研究動向 : 学習指導要領に基づく指導・支援と教育課程編成の充実に向けて2022

    • Author(s)
      青木 利樹、田中 亮、奥住 秀之、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 6 Issue: 1 Pages: 8-14

    • DOI

      10.18894/00002376

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2465

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Survey of ICT use for students with developmental disabilities by type of disability and class2022

    • Author(s)
      Oi Yuhei、Bando Tetsuya、Shaura Ryuta
    • Journal Title

      鳴門教育大学情報教育ジャーナル

      Volume: 19 Pages: 71-78

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Effective training for special support education supporters in small-scale local governments2022

    • Author(s)
      木村 光男、大井 雄平
    • Journal Title

      常葉大学教育学部紀要

      Volume: 42 Issue: 42 Pages: 127-138

    • DOI

      10.18894/00002287

    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2368

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校の自閉症・情緒障害特別支援学級における人材活用と連携・協働 : 道徳科に焦点を当てて2022

    • Author(s)
      青木 利樹、奥住 秀之、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 5 Issue: 2 Pages: 29-34

    • DOI

      10.18894/00002250

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2327

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 通常の学級における慢性疾患を有する児童の困難・教育的ニーズ : 本人・保護者・担任教師の三つの視点による整理・分類2022

    • Author(s)
      田中 亮、奥住 秀之、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 5 Issue: 2 Pages: 43-50

    • DOI

      10.18894/00002252

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2329

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別支援教育の歴史的経緯と理念・思想を基盤に取り組む小学校・通常の学級における教育実践 -学習指導・生徒指導・学級経営に焦点を当てて-2021

    • Author(s)
      田中亮, 青木利樹, 奥住秀之, 大井雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 4 Issue: 2 Pages: 60-67

    • DOI

      10.18894/00002067

    • NAID

      120006998980

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2128

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校・中学校における「特別の教科道徳」の教材としての障害 ―障害と内容項目の関連に着目して―2021

    • Author(s)
      青木利樹, 田中亮, 奥住秀之, 大井雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 4 Issue: 2 Pages: 19-26

    • DOI

      10.18894/00002062

    • NAID

      120006998975

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2123

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ある児童発達支援センター所属職員における小学校との連携と就学に関する意識2021

    • Author(s)
      草野真輝, 斎藤遼太郎, 三橋翔太, 奥住秀之, 大井雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 4 Issue: 2 Pages: 11-18

    • DOI

      10.18894/00002061

    • NAID

      120006998974

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2122

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Sustainable Collaboration Methods between Early Childhood and Elementary Education through a Cooperative Review2021

    • Author(s)
      木村 光男、大井 雄平、紅林 伸幸
    • Journal Title

      International Journal of Early Childhood Education

      Volume: 28 Issue: 0 Pages: 233-245

    • DOI

      10.34567/iaece.28.0_233

    • NAID

      130008145793

    • ISSN
      1880-2354, 2435-8797
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 重度・重複障害のある子どものアセスメントと教育支援2021

    • Author(s)
      池田 吉史、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 5 Issue: 1 Pages: 24-33

    • DOI

      10.18894/00002239

    • NAID

      120007160917

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2312

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校道徳科における発達障害児への特別な指導内容 ―「障害のある子供の教育支援の手引」と道徳科の内容項目との関連―2021

    • Author(s)
      青木 利樹、奥住 秀之、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 5 Issue: 1 Pages: 34-41

    • DOI

      10.18894/00002240

    • NAID

      120007160918

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2313

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校給食における栄養教諭・学校栄養職員・給食調理員による病気の子どもへの支援の実際―疾患の生理的特徴及び精神病理・心理的な不安定さに着目して―2021

    • Author(s)
      田中 亮、平田 正吾、奥住 秀之、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 5 Issue: 1 Pages: 42-49

    • DOI

      10.18894/00002241

    • NAID

      120007160919

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2314

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Training Contents Necessary to Support Staff for Special Support Aiming for a "School as a Team" Mentality in a Small Municipality2021

    • Author(s)
      木村光男, 大井雄平, 紅林伸幸
    • Journal Title

      常葉大学外国語学部紀要

      Volume: 37 Issue: 37 Pages: 13-22

    • DOI

      10.18894/00002148

    • NAID

      120007031466

    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2218

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校における慢性疾患を有する児童の指導・支援に中心的な役割を担う教職員の実態―校内支援システム構築・教育課程編成に向けて―2021

    • Author(s)
      田中亮, 青木利樹, 大井雄平, 奥住秀之, 池田吉史
    • Journal Title

      上越教育大学特別支援教育実践研究センター紀要

      Volume: 27 Pages: 35-39

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校「特別の教科 道徳」における病気の児童への指導の成果と課題―心理的な支援を視野に入れて―2021

    • Author(s)
      青木利樹, 田中亮, 大井雄平, 奥住秀之, 小林巌
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究

      Volume: 17 Pages: 17-22

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] The Relationships Among Autism Spectrum Disorder Traits, Loneliness, and Social Networking Service Use in College Students2020

    • Author(s)
      Suzuki Kota、Oi Yuhei、Inagaki Masumi
    • Journal Title

      Journal of Autism and Developmental Disorders

      Volume: - Issue: 6 Pages: 2047-2056

    • DOI

      10.1007/s10803-020-04701-2

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A training for special needs education coordinators and a framework for considering applications of multimedia DAISY textbooks in school2020

    • Author(s)
      阪東哲也, 冨山敦史, 大井雄平
    • Journal Title

      Educational Information Research

      Volume: 36 Issue: 1 Pages: 63-73

    • DOI

      10.20694/jjsei.36.1_63

    • NAID

      130007927067

    • ISSN
      0912-6732, 2432-1745
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 病弱教育における学習指導・心理的支援を視野に入れた遠隔教育の 実践―病気の子どもの生理型・病理分類による報告―2020

    • Author(s)
      田中亮, 奥住秀之, 大井雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 4 Issue: 1 Pages: 27-34

    • DOI

      10.18894/00002045

    • NAID

      120006891376

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2104

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校「特別の教科道徳」におけるLD 等発達障害児の特性・困難と 配慮・支援 ―「教育支援資料」と小学校学習指導要領解説「特別の教科道徳編」との関連―2020

    • Author(s)
      青木利樹, 田中亮, 奥住秀之, 大井雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 4 Issue: 1 Pages: 19-26

    • DOI

      10.18894/00002044

    • NAID

      120006891375

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2103

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校の通常の学級における知的障害児の指導・支援と教育課程編成の実践2020

    • Author(s)
      田中亮, 奥住秀之, 大井雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 3 Pages: 11-20

    • NAID

      120006812246

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 特別支援教育支援員に必要な研修内容2022

    • Author(s)
      木村 光男、大井 雄平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] LD・ADHD・ASDが重複する中学1年生に対する解読指導2022

    • Author(s)
      大井 雄平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 高次脳機能障害を伴う知的障害児の視覚記憶の特徴2021

    • Author(s)
      大井 雄平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育支援員の状況と研修後の認識2021

    • Author(s)
      木村 光男、大井 雄平、紅林 伸幸
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高次脳機能障害を伴う知的障害特別支援学校生徒への心理アセスメントと支援2021

    • Author(s)
      大井 雄平
    • Organizer
      第5回(2021年度)広域科学教育学会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 通常学級教員によるMIMおよびRTIの認識と実践2020

    • Author(s)
      大井雄平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 算数・数学への苦手意識と計算に関わるワーキングメモリ2020

    • Author(s)
      山田友哉, 大井雄平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小規模市町村における学校支援員を巡る諸課題2020

    • Author(s)
      木村光男, 大井雄平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 円滑な移行支援を持続可能にする保幼小連携の在り方―園と小学校との「協働による振り返り」を通して―2020

    • Author(s)
      木村光男, 大井雄平, 紅林伸幸
    • Organizer
      国際幼児教育学会第41回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害児における視聴覚統合とワーキングメモリ2019

    • Author(s)
      大井雄平, 奥住秀之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害者における視空間性ワーキングメモリ:日常物の形と位置およびその統合の保持2019

    • Author(s)
      大井雄平, 奥住秀之
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 阪東哲也, 冨山敦史, 大井雄平2019

    • Author(s)
      マルチメディアDAISY教科書の活用に関する学校現場の課題把握
    • Organizer
      日本教育情報学会第35回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 通常学級で活かす特別支援教育概論2021

    • Author(s)
      柏崎 秀子
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779515910
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 知的障害児・者の記憶 國分充・平田正吾(編著)知的障害・発達障害における「行為」の心理学2020

    • Author(s)
      大井雄平
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121425
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] researchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/yoi

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Remarks] 常葉大学教育学部初等教育課程

    • URL

      https://www.tokoha-u.ac.jp/teachers/pedagogy/elementary/ooi/

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi