• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of Educational Effect Measurement and Factors Influencing Learning Outcomes in Active Learning

Research Project

Project/Area Number 19K14307
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionOtaru University of Commerce

Principal Investigator

TAJIMA TAKAHIRO  小樽商科大学, グローカル戦略推進センター, 教授 (80596205)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsアクティブラーニング / 教育評価 / 教育効果 / 汎用的能力 / ラーニングアナリティクス / 共分散構造分析 / 定量分析 / ジェネリックスキル / アセスメントテスト / 学修成果 / 教育便益 / 教学IR
Outline of Research at the Start

本研究では,大学で行われるアクティブラーニングの教育効果について可視化を試み,その教育効果へ影響する要因について明らかにする。アクティブラーニングの教育効果指標は,ジェネリックスキルの変化と教育便益に対する意識の変容を考慮して指標化する。また,教育効果指標に及ぼす影響要因を明らかにするため,学習履歴データ,生活状況に関する調査データを用いて検証を行う。さらに,アクティブラーニングの教育効果の波及効果を確認するため,教育効果指標と教務情報データなどの学修状況との関係性を検証する。

Outline of Final Research Achievements

The primary factors that influence outcomes in active learning and the process of outcome attainment were examined using quantitative analysis for classes in which Active Learning(AL) was used in a first-year university course on career education. In this study, awareness of the effectiveness and importance of learning at university was positioned as a learning outcome resulting from AL.
The analysis is based on a model postulating that the students’ attitudes toward classes in which AL was used influence how successful they are in grasping lesson contents and understanding the related knowledge and also their awareness regarding subsequent learning at university.
The results indicate that the students’ attitudes toward classes in which AL was used had a positive impact on acquisition of lesson contents and their knowledge. In addition, higher levels of content acquisition and understanding also had a positive impact on awareness regarding subsequent learning at university.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アクティブラーニングは,すでに多くの実践事例が蓄積されているが,多くは少人数のグループワークの事例であり,その教育効果についても定性的な事例研究が多い。本研究では,ICTの活用によって多くのデータが収集できる大人数のアクティブラーニングを実施し,その結果,教育効果の可視化と影響要因の定量分析が可能となった。
研究過程では,大人数アクティブラーニングの具体的な手法と,オンライン型やハイブリッド型の手法も示したことから,大人数授業へアクティブラーニングを導入する際の有益な事例として蓄積することができたと考える。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] Analysis of Factors Influencing Learning Outcomes in Active Learning and the Process of Outcome Attainment2021

    • Author(s)
      TAJIMA Takahiro, OHTSU Shou
    • Journal Title

      The Economic Review

      Volume: 71(4) Pages: 105-126

    • NAID

      120007044400

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ICTを活用した2教室間における大規模講義向けアクティブラーニング2020

    • Author(s)
      田島貴裕,大津晶
    • Journal Title

      CIEC春季カンファレンス論文集

      Volume: 11 Pages: 41-46

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初年次キャリア教育における遠隔アクティブラーニングの試み2020

    • Author(s)
      田島貴裕,大津晶
    • Journal Title

      東北・北海道地区大学等高等・共通教育研究会研究集録

      Volume: 第69回 Pages: 84-87

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍における大人数向け”オンライン”アクティブラーニング2021

    • Author(s)
      田島 貴裕, 大津 晶
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブラーニングの取組姿勢と大学での学びに対する認識の関係性2020

    • Author(s)
      田島 貴裕, 大津 晶
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ICTを活用した2教室間における大規模講義向けアクティブラーニング2020

    • Author(s)
      田島貴裕,大津晶
    • Organizer
      CIEC春季カンファレンス2020
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブラーニングの学修成果に及ぼす影響要因の分析: 教育便益の観点から2020

    • Author(s)
      田島貴裕,大津晶
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次キャリア教育における遠隔アクティブラーニングの試み2019

    • Author(s)
      田島貴裕,大津晶
    • Organizer
      第69回東北・北海道地区大学等高等・共通教育研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi