• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a class evaluastion method based on the delaed benefits and the learning experience theories in higher education

Research Project

Project/Area Number 19K14315
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

Kawamoto Hisaki  東京工業大学, 環境・社会理工学院, 研究員 (80832427)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords授業品質 / 学習経験 / 便益遅延性 / 満足度 / 学習意欲 / オンライン授業 / 看護教育 / コミュニケーション / 教育実習 / エンゲージメント / 高等教育 / ベネフィット / 便益遅延 / 定性分析 / 講義品質
Outline of Research at the Start

大学生が学習活動を継続する中で、過去に受講した講義の価値に一定期間経過後に気が付くことがある。これは教育における便益の遅延性と呼ばれるが、この便益感が遅延するメカニズムを明らかにした研究はない。大学の講義は将来の学生に有益となるように設計するべきであり、この遅延する便益感を把握することが、講義品質をより正確に把握し、改善することに繋がると考えられる。本研究では、便益遅延性を考慮した、講義品質をより正確に評価する方法を開発することを目的とする。そのために、大学生を2~3年間追跡調査し、遅延する便益感を学習経験の概念を用いて抽出することによって、便益遅延性を考慮した講義品質の評価方法を開発する。

Outline of Final Research Achievements

A primary purpose of this study was to find what factors affect changes of students' lecture evaluation after practical training. We surveyed students who took teaching practice or nursing practice. The results show that when students feel their knowledge and skills useful through the practical training, they could realize the functional benefit and value of it and it affected changes of the lecture evaluation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育分野において遅延便益の享受が発生するタイミングやそれに影響を与える要因を明らかにした研究はいままでなかった.今回の結果より,学生が後から気づいた分の便益感を測定できれば,より正確な講義品質の評価が可能となり,講義品質の改善に利用できると考えられる.

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 4 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Journal Article] コンピュータ基礎科目のオンライン授業における学生の学習成績と学習エンゲージメント及び学習コミュニティ強度の関係2023

    • Author(s)
      川本弥希
    • Journal Title

      獨協大学情報学研究

      Volume: 12 Pages: 55-59

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An Analysis About Factors for Enhancing, Decreasing, and Retarding Learning Experience Level in Higher Education2022

    • Author(s)
      Kawamoto Hisaki、Ishibashi Yoshikazu、Watanabe Yuki
    • Journal Title

      Information and Technology in Education and Learning

      Volume: 2 Issue: 1 Pages: Trans-p002-Trans-p002

    • DOI

      10.12937/itel.2.1.Trans.p002

    • NAID

      130007872162

    • ISSN
      2436-1712
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] リアルタイムオンライン授業における学生の居場所感と学習エンゲージエントに影響を与えるコミュニケーション行動2022

    • Author(s)
      川本弥希
    • Journal Title

      情報学研究

      Volume: 11 Pages: 54-58

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] An Analysis about Factors for Enhancing, Decreasing, and Retarding Learning Experience Level in Higher Education2020

    • Author(s)
      川本 弥希, 石橋 嘉一, 渡辺 雄貴
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: 1 Pages: 37-48

    • DOI

      10.15077/jjet.43112

    • NAID

      130007872162

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-07-10
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Factors Affecting Learning Motivation and Attitude Through Nursing Training2020

    • Author(s)
      川本 弥希, 石橋 嘉一
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: Suppl. Pages: 153-156

    • DOI

      10.15077/jjet.S44095

    • NAID

      130007995803

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-04-01
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] DEVELOPING A CONCEPTUAL MODEL OF PERCEIVED LECTURE QUALITY WITH THE LEARNING EXPERIENCE LEVEL IN HIGHER EDUCATION2020

    • Author(s)
      Hisaki Kawamoto, Yuki Watanabe, Takeshi Matsuda
    • Journal Title

      INTED2020 Proceedings

      Volume: 14 Pages: 4562-4569

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Changes of Lecture Evaluations Through Obtaining Delayed Benefits After Teaching Practice in Higher Education2024

    • Author(s)
      Hisaki Kawamoto
    • Organizer
      The 9th IAFOR International Conference on Education in Hawaii 2024
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 看護学実習後における対人コミュニケーション科目の遅延便益享受の定量的測定2024

    • Author(s)
      川本弥希
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Factors Affecting Changes of Lecture Evaluation After Teaching Practice in Higher Education2023

    • Author(s)
      川本弥希,渡辺雄貴
    • Organizer
      The IAFOR International Conference on Education in Hawaii (IICE)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育実習後の授業再評価に影響を与える学習経験要因2022

    • Author(s)
      川本弥希
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実習後の授業再評価における満足度と学習経験の関係2021

    • Author(s)
      川本弥希
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Factors Affecting Students’ Social Presence in Real-time Online Class: For Increasing Learning Engagement2021

    • Author(s)
      川本弥希
    • Organizer
      Association for Educational Communications and Technology (AECT)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] リアルタイムオンライン講義における学生の学習経験レベルと居場所感2021

    • Author(s)
      川本弥希, 李凱
    • Organizer
      日本教育工学会春季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 看護学実習が学習経験と満足度に与える影響2020

    • Author(s)
      川本 弥希, 石橋 嘉一
    • Organizer
      日本教育工学会秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Development of Learning Experience Measurement Scale in Higher Education2020

    • Author(s)
      Hisaki Kawamoto, Yoshikazu Ishibashi, Yuki Watanabe, Takeshi Matsuda
    • Organizer
      2020 AECT Convention
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高等教育における学習経験レベルの測定尺度の開発2020

    • Author(s)
      川本 弥希
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] DEVELOPING A CONCEPTUAL MODEL OF PERCEIVED LECTURE QUALITY WITH THE LEARNING EXPERIENCE LEVEL IN HIGHER EDUCATION2020

    • Author(s)
      川本 弥希
    • Organizer
      INTED2020
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 看護学実習が学習経験レベルの向上に影響を与える要因2019

    • Author(s)
      川本 弥希
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 看護学実習における遅延便益の享受と学習経験レベルの要因の関係2019

    • Author(s)
      川本 弥希
    • Organizer
      日本教育工学会研究会(19-4)甲南大学
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi