• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and examination of learning environment design to promote the linkage of learning in and out of the class for teacher trainee students.

Research Project

Project/Area Number 19K14318
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

Nonaka Yoichiro  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 准教授 (30735270)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords学習タイプ / 正課内外の教育 / 準正課活動 / 省察 / リアクション・ペーパー / 正課内外の学び / 正課外活動 / 授業観察 / 教職志望学生の学び / 教職キャリア / ラーニング・ブリッジング / 学習環境 / 教職キャリア形成 / 時間管理 / 学習支援内容 / キャリア
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,教員養成段階での正課内外における学びの連環を促す学習環境デザインを教職志望学生のタイプに基づき構築及び検証することである。具体的には,教職志望学生の正課内外の学びを包括した学習タイプを検討し,教職志望学生の学びを育む教育実践や学習支援内容の要因分析を行う。そして,教職志望学生の学習タイプに応じた正課内外における学びの連環を促すダイナミックな学習環境を検討し,アクションリサーチに基づく学習環境デザインの構築と検証を行う。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop and examine learning environment design that promote the linkage of learning in and out of the class for teacher trainee students, based on the teacher trainee student’s types. For this purpose, the author examined how the learning types of the teacher trainee students should be defined. For example, the following two points were investigated. The first is an examination of the ways in which in-school and out-of-school activities should be conducted from the perspective of the core curriculum for the teaching profession. The second is an examination of the types of teacher trainee students based on factors such as learning bridging and time management. Based on these findings, learning environment design appropriate for different types of teacher trainee students were proposed, and practical research was conducted through case studies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は,大きく2点の学術的・社会的意義を有する。1点目は,教職志望学生の学習タイプや正課内外の学びの在り方,正課内外の学びを架橋する要因に関する知見を示したことである。2点目は,教職志望学生の学習タイプに応じた学習環境の在り方を提案および個別事例的な実践研究を実施し,教職志望学生の正内外の学びの連環を促したことである。
以上のことから,教員養成段階での正課内外における学びの連環を促す学習環境デザインを教職志望学生のタイプに基づき構築及び検証した本研究の知見は,今後の我が国の教員養成の学びの在り方を検討する上で一定の貢献があったと考えられる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (38 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (27 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Association Between Learners Beliefs About the Purpose of Writing Reaction Paper and Learning Approaches2022

    • Author(s)
      野中 陽一朗
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: Suppl. Pages: 57-60

    • DOI

      10.15077/jjet.S46033

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-12-20
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教職志望学生は授業観察において何を捉えているのか-道徳科に着目して-2022

    • Author(s)
      野中陽一朗
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: TL2022-29(2022-12) Pages: 21-25

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Classification and Characteristics of Nonverbal Behaviors that Encoding Students' Comprehension States2021

    • Author(s)
      野中陽一朗
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 73-76

    • DOI

      10.15077/jjet.S45037

    • NAID

      130008151229

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学生の時間管理と生活スタイルとの関連に関する探索的検討-日常生活の中での運動ステージ・健康行動・ソーシャルネットワークに焦点を置いて-2021

    • Author(s)
      野中陽一朗・常行泰子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 70 Pages: 139-150

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 授業内外の学習を接続する絵本作成(Ⅳ)ー絵本作成の内容とスキルの類型―2021

    • Author(s)
      野中陽一朗
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 3 Pages: 139-144

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生の時間管理に対するラーニング・ブリッジングの影響2020

    • Author(s)
      野中陽一朗
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告(IEICE technical report) 信学技報

      Volume: 120 Pages: 23-25

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業内外の学習を接続する絵本作成(Ⅲ)―絵本作成と読み聞かせに関する基礎的資料―2020

    • Author(s)
      野中陽一朗
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 2 Pages: 51-58

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教職志望学生は主体的に準正課活動を進める上でどのような支援を求めているのか?-活動時期の特徴を踏まえて-2023

    • Author(s)
      野中陽一朗
    • Organizer
      第29回大学教育フォーラム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 時間管理の変容に基づく大学生のタイプ―大学生の半期の授業期間での変容に着目して―2022

    • Author(s)
      野中陽一朗
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 準正課活動を通して教員志望学生の主体的な学びを支援するには2022

    • Author(s)
      富田英司・野中陽一朗・三和秀平・坪田 康・豊田弘司・森下 覚
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職志望学生に対する附属学校園と連携した準正課活動の取り組み-附属学校園のニーズを反映した学習支援「言葉と数の教室」に着目して-2022

    • Author(s)
      野中陽一朗・近藤修史・岡林千裕・池本浩子・玉瀬友美・岩城裕之
    • Organizer
      令和4年度日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職志望学生は授業観察において何を捉えているのか―道徳科に着目して―2022

    • Author(s)
      野中陽一朗
    • Organizer
      思考と言語研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生の健康行動はどのように捉えられるのか?―普段の生活で実践されている健康行動の位置づけと正課内外の実態との関連に着目して―2022

    • Author(s)
      野中陽一朗・常行泰子
    • Organizer
      第28回大学教育フォーラム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高知大学教育学部における正課内外を介した活動支援に関する一考察2021

    • Author(s)
      野中陽一朗
    • Organizer
      第179回次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Co-agencyを育む支援とは2021

    • Author(s)
      野中陽一朗・富田英司・三和秀平・坪田康・杉本喜孝・山本昭夫
    • Organizer
      第179回次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] How reflection papers affect students’ approach to learning2021

    • Author(s)
      Nonaka Yoichiro
    • Organizer
      The 32th International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ラーニング・ブリッジングの変容に基づく学習タイプの探索的検討―大学生の過ごした半期の縦断データに着目して―2021

    • Author(s)
      野中陽一朗
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 授業の諸相―授業現象に対する研究視点の独自性と実践的視座を踏まえた共有可能性―2021

    • Author(s)
      野中陽一朗・川島 哲・笹屋孝允・富田英司・住田裕子・森 敏昭
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 青年の適応を促す環境づくり―学習文脈と対人文脈に着目して―2021

    • Author(s)
      渡邊ひとみ・野中陽一朗・稲垣勉・河越隼人・水野邦夫
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教職志望学生は提示された放課後活動に対してどのようなイメージを抱くのか?-高知大学教育学部所属の1年生を対象として―2021

    • Author(s)
      野中陽一朗
    • Organizer
      第182回次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の時間管理支援に関する探索的検討―児童の自己評定に基づく変容に着目して―2021

    • Author(s)
      野中陽一朗・森 寛暁・近藤修史・幸 篤武
    • Organizer
      中国四国心理学会第77回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高知大学教育心理学研究室の概要と今後2021

    • Author(s)
      野中陽一朗
    • Organizer
      第185回次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 看護師志望学生のタイプに関する探索的検討―ホスピタルアートの必要性も参照しながら―2021

    • Author(s)
      野中陽一朗
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実習は実習生にとってどのように意味づけられるのか?―身体活動量の特徴に基づく教育実習日の学びと困難さに着目して―2020

    • Author(s)
      野中陽一朗
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 授業内外の学習を接続する学習支援の検討―絵本作成の課題に着目して―2020

    • Author(s)
      野中陽一朗
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 複合的視点から青年のこころと生活を覗く―青年の精神的健康はどう予測されるのか―2020

    • Author(s)
      渡邊ひとみ・河越隼人・野中陽一朗・稲垣勉・水野邦夫
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の時間管理に対するラーニング・ブリッジングの影響2020

    • Author(s)
      野中陽一朗
    • Organizer
      思考と言語研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の時間管理が正課内外の学びおよび運動スポーツの実施に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      野中陽一朗・常行泰子
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教職志望学生における学業と職業の接続に対する意識と学習の質及び量-学業と職業の接続の理想状況及び理想と現実のズレを参照しながら―2019

    • Author(s)
      野中陽一朗
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の授業マネージメントを考える2019

    • Author(s)
      大久保智生・有馬道久・野中陽一朗・町岳・岸俊行・富田英司
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教職課程コアカリキュラムは「教育心理学」のありかたをどう変えるか―新課程における教職科目と学問との関係性を問う―2019

    • Author(s)
      藤江康彦・野中陽一朗・梶井芳明・野崎秀正・森敏昭
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校教育教員養成課程4年生へのアンケート調査―学業と職業の接続意識及びキャリアに応じた卒業後の支援ニーズ―2019

    • Author(s)
      野中陽一朗・岡谷英明
    • Organizer
      令和元年度日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] リアクションペーパーの記述理由に基づく大学生の特徴2019

    • Author(s)
      野中陽一朗・秋山涼・河端涼・喜多真明
    • Organizer
      中国四国心理学会第75回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生のキャリア意識に基づくタイプの類型化―タイプごとの学業と職業の接続に対する理想意識も参照しながら―2019

    • Author(s)
      野中陽一朗
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第41回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 新・教職課程演習 第22巻 教育実習・教職実践演習2021

    • Author(s)
      三田部勇・米沢崇(編)・蘆田智絵・李禧承・一色玲子・大西祐司・亀岡圭太・北山佳恵・久保研二・古賀竣也・齋藤拓真・志田正訓・関野智史・髙橋均・立田瑞穂・田邊良祐・中井悠加・野中陽一朗・早坂淳・藤井真吾・藤井瞳・藤木大介・牧瀬翔麻・三島知剛・三田沙織・宮木秀雄・村井輝久・山田洋平・山崎茜・若山育代
    • Total Pages
      153
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003631
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 学校現場で役立つ 教育心理学2021

    • Author(s)
      藤原 和政、谷口 弘一、藤原 健志、大内 晶子、金重 利典、谷口 康祐、石井 僚、川俣 理恵、村上 達也、大谷 和大、西村 多久磨、鈴木 雅之、福住 紀明、野中 陽一朗
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831799
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教育とヘルシーエイジング ー持続可能な社会の実現を目指してー2021

    • Author(s)
      常行泰子, 柴英里 編著, 野中陽一朗, 吉岡一洋, 野角孝一, 森田佐知子
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771035027
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 学校に還す心理学-研究知見からともに考える教師の仕事ー2020

    • Author(s)
      有馬道久・大久保智生・岡田涼・宮前淳子(編)
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514500
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi