• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Support Methods Based on Learning Processes and Outcomes in Active Learning Classes

Research Project

Project/Area Number 19K14322
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

Mori Yuki  鹿児島大学, 総合科学域総合教育学系, 助教 (00758617)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsアクティブラーニング / 初年次教育 / システムログ分析 / プレゼンテーション教育 / アカデミックライティング / 学習プロセス / 学習支援 / プレゼンテーション / 振り返り / 視聴行動 / オンデマンド授業 / 視聴状況 / 遠隔授業 / 高等教育
Outline of Research at the Start

本研究はアクティブラーニング型授業の中でも、授業中に課される演習課題の記述プロセスに着目した研究である。現在多くの大学で、演習課題を含む授業が行われている。これらの授業を対象とし、1~2年目にかけて学生の演習課題の記述プロセスと学習成果の特徴を分析し、その特徴に合わせた学習支援方法の開発を行う。研究最終年度である3年目は、主に開発した学習支援方法の評価や学習支援方法あり方の検討を行う。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to analyze the learning processes of students in active learning classes and examine the development of support methods based on this analysis. Initially, our focus was on face-to-face classes. However, because of the impact of COVID-19, we primarily obtained and analyzed logs related to online learning.
The key outcomes of the study are as follows: First, we clarified the relationship between viewing logs and learning outcomes in on-demand classes for first-year students. Second, we found that students who were more active in slide editing logs and viewing logs of presentation videos during reflection achieved higher levels of performance in group presentation activities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、大きく分けて2つの研究によって構成されている。第一の研究は、新型コロナウイルス感染症流行下でのオンデマンド授業の視聴状況を明らかにした研究である。歴史的なパンデミック下での学生の学びやそのプロセスを解明した貴重な研究であると言える。
第二の研究は、近年多くの大学で導入されている初年次教育科目における学生の学習プロセスとそれを活用した支援方法に関する研究である。学生の実際の活動に関するログを用いた分析を行うことで、直接的な評価手法を用いて学生の活動プロセスと学習成果の関連を明らかにした。これらのデータがさらなる研究のための基礎的なデータとして活用されることが期待される。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] How First Year Students Watch Lesson Videos in Online On-Demand Courses2021

    • Author(s)
      森 裕生、松下 侑輝
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 177-180

    • DOI

      10.15077/jjet.S45080

    • NAID

      130008151189

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Practice and Evaluation of Real-Time Feedback in General Education2021

    • Author(s)
      藏原 昂平、高丸 理香、森 裕生
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 229-232

    • DOI

      10.15077/jjet.S45113

    • NAID

      130008151194

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] プレゼンテーションの振り返り課題における学期を通した発表動画の活用プロセスの分析2023

    • Author(s)
      森裕生、松下侑輝
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学共通教育科目受講生の生成系AIの認識と活用に関する一検討2023

    • Author(s)
      森裕生、橋口優衣
    • Organizer
      日本教育工学会研究会JSET23-4
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Analysis of Activities Using Online Slide Version History in Group Presentations2023

    • Author(s)
      Yuki MATSUSHITA, Yuki MORI
    • Organizer
      SITE2023
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] プレゼンテーション教育におけるエビデンスベースの振り返りを促す課題設定に関する検討2023

    • Author(s)
      森裕生, 松下侑輝
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大学初年次教育のレポートライティングにおける学部ごとのテーマと先行研究の検討の傾向2023

    • Author(s)
      齋藤遼太郎, 森裕生
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] プレゼンテーションの振り返りと発表動画の視聴状況の関連に関する検討2022

    • Author(s)
      森裕生, 松下侑輝
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大学初年次教育のレポートライティングにおけるテーマ設定の支援に関する検討ー学生インタビュー調査をもとにー2022

    • Author(s)
      齋藤遼太郎, 森裕生
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] プレゼンテーション教育における発表動画の視聴状況に基づく振り返り内容の検討2022

    • Author(s)
      森裕生, 松下侑輝
    • Organizer
      日本教育工学会研究会2022(3)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] プレゼンテーションの振り返りにおける他者動画の視聴状況に関する検討2022

    • Author(s)
      森裕生, 松下侑輝
    • Organizer
      日本教育工学会研究会2022(4)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大学初年次教育のレポートライティングにおけるテーマ設定の支援のための授業デザインに関する検討2022

    • Author(s)
      齋藤遼太郎, 森裕生
    • Organizer
      日本教育工学会研究会2022(4)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大学初年次教育のレポートライティングにおけるテーマ設定の動機に関する検討2022

    • Author(s)
      齋藤遼太郎、森裕生
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] グループプレゼンテーションにおけるスライド編集履歴を用いたグループ活動分析の試み2022

    • Author(s)
      松下侑輝、森裕生
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次教育科目におけるオンデマンド授業動画の視聴状況と授業スライドのアクセス履歴の分析2021

    • Author(s)
      森裕生、松下侑輝
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 共通教育科目におけるリアルタイムフィードバックセッションの実践と評価-質問文字数の変化に関する検討-2021

    • Author(s)
      藏原昂平、高丸理香、森裕生
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 画像処理技術によるプレゼンテーションの振り返り支援システムの開発2020

    • Author(s)
      松下侑輝、森裕生
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET20-1
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 共通教育科目におけるリアルタイムフィードバックセッションの実践と評価2020

    • Author(s)
      藏原昂平、高丸理香、森裕生
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET20-1
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] プレゼンテーション能力向上のための発表ビデオをエビデンスとした振り返りを促す手法の検討2020

    • Author(s)
      森裕生、松下侑輝
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 画像処理を用いたプレゼンテーションの振り返りを支援するシステムの開発2020

    • Author(s)
      松下侑輝、森裕生
    • Organizer
      教育システム情報学会 2019年度 第5回研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 共通教育科目「キャリアデザイン」におけるリアルタイムフィードバックの実践2020

    • Author(s)
      藏原昂平、高丸理香、森裕生
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] プレゼンテーション能力育成のための学生の発表ビデオ視聴履歴の特徴に関する一検討2019

    • Author(s)
      森裕生
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] ピア活動で身につける アカデミック・スキル入門2023

    • Author(s)
      森裕生(伊藤奈賀子・河邊弘太郎・坂井美日・編)
    • Total Pages
      48
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 情報とキャリア -大学生として学ぶ 自分らしさとキャリアデザイン2021

    • Author(s)
      森裕生
    • Total Pages
      9
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641184541
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] テクノロジとキャリア -大学生として学ぶ 自分らしさとキャリアデザイン2021

    • Author(s)
      森裕生
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641184541
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi