• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a system to extend disability accommodations to academic support for all students with diverse backgrounds

Research Project

Project/Area Number 19K14325
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionHealth Sciences University of Hokkaido

Principal Investigator

NISHIMAKI Kaori  北海道医療大学, 心理科学部, 助教 (70758549)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords学習支援 / プログラミング教育 / 数理・データサイエンス・AI教育 / クラウドアプリケーション / ダイバーシティ教育 / ICT活用 / STEAM教育 / 協働学修 / 発話テキスト / クラウド / データサイエンス / AI / 学修支援
Outline of Research at the Start

障がい対応として導入している発話を自動的にテキストに変換するシステムなどに着目し、障がいの有無に関わらず多様な背景を持つ全ての学生の主体的学修支援につながるような環境を構築する。例えば、授業中における教員の発話をテキストに変換し、クラスの全学生がその発話テキストを閲覧できるようにして、重要文をピックアップできるようにしたり、発話テキストを参考に各学生がノート作成をしてクラス全体で共有したりするなど、授業情報を様々な視点から学修に活用できるような仕組みを構築する。

Outline of Final Research Achievements

A speech and text conversion system was constructed to support the learning of all students with diverse learning backgrounds. We obtained basic knowledge of speech that is easy for the audience to understand and listen to in lecture rooms.
In addition, the use of cloud applications, questionnaires, and electronic boards helped to stimulate group discussions.
In programming learning, which tends to focus on virtual space, we were able to expand the range of learning support systems for diverse students by incorporating physical space approaches, such as robots, urban models, and interaction with students in different grades.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

発話・テキスト変換システムの講義室での活用における基礎的知見は,学修支援教材の運用のみならず、教員の教育方法改善の一助にもなると思われる.
クラウドアプリケーションを活用したアンケート調査の実施や電子ボードの活用により,対面での発言を躊躇しがちな学生など多様な学生に対しての学修支援体制が構築できたと思われる.
プログラミング学習は,文理問わず必要とされるデータサイエンス教育にも直結しており,フィジカル空間からのアプローチを取り入れた学習は,データサイエンティストの人材育成の一助となると考えられる.

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] Cooperative learning using cloud service in a large-sized academic writing class2021

    • Author(s)
      西牧 可織、二瓶 裕之、井上 貴翔、鈴木 一郎、足利 俊彦、堀内 正隆、新岡 丈治、木村 治、青木 隆
    • Journal Title

      Japanese Journal of Pharmaceutical Education

      Volume: 5 Issue: 0 Pages: n/a

    • DOI

      10.24489/jjphe.2020-042

    • NAID

      130008002242

    • ISSN
      2432-4124, 2433-4774
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育用ロボット教材を用いた学年横断型プログラミング教育の導入2021

    • Author(s)
      西牧可織
    • Journal Title

      北海道医療大学情報センター年報

      Volume: 13 Pages: 9-18

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 医療系学部における数理・データサイエンス教育の実践と教育改善効果の検証2020

    • Author(s)
      二瓶裕之, 西牧可織
    • Journal Title

      ICT利用による教育改善研究発表論文集

      Volume: 1 Pages: 146-149

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 北海道医療大学のライブ配信による遠隔授業の取組みと課題2020

    • Author(s)
      二瓶裕之, 門貴司, 西牧可織
    • Journal Title

      大学教育と情報

      Volume: 1(170) Pages: 11-16

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] クラウド活用による同僚間アンケート調査を取り入れた問題発見課題解決型協働学修2019

    • Author(s)
      西牧可織、二瓶裕之
    • Journal Title

      ICT利用による教育改善研究発表会論文

      Volume: 1 Pages: 113-116

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 医療系大学における数理データサイエンスAI教育(リテラシーレベルプラス)の実践と検証2022

    • Author(s)
      二瓶裕之, 西牧可織
    • Organizer
      教育システム情報学会 2021年度 第6回研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 医療系大学におけるデザイン思考を取り入れた異学年間プログラミング教育の実施2022

    • Author(s)
      西牧可織, 二瓶裕之,
    • Organizer
      教育システム情報学会 2021年度 第6回研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生参加型AI開発を目指した「医療データサイエンス入門」の開講に向けた取り組み2021

    • Author(s)
      西牧可織, 二瓶裕之
    • Organizer
      2021年度私情協教育イノベーション大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] クラウド活用による大規模授業における文章指導の実践2019

    • Author(s)
      西牧可織、二瓶裕之、木村治、鈴木一郎、足利俊彦、新岡丈治、堀内正隆、井上貴翔、青木隆
    • Organizer
      日本薬学教育学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ルーブリック評価表作成のグループワークを加えたピアレビュー2019

    • Author(s)
      二瓶裕之、西牧可織
    • Organizer
      日本教育工学会春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] グループプロダクト作成への参加意欲向上を目指したクラウド活用2019

    • Author(s)
      西牧可織、木村真一、二瓶裕之
    • Organizer
      日本教育工学会春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 発話・テキスト変換システムを学修支援教材へと応用するための基礎的検討2019

    • Author(s)
      木村真一、西牧可織、二瓶裕之、小田和明
    • Organizer
      日本薬学教育学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 北海道医療大学 DX推進計画

    • URL

      https://dx.hoku-iryo-u.ac.jp/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] オリジナルAIを活用して学び合うデータサイエンス

    • URL

      https://manavi.hoku-iryo-u.ac.jp/dx-ai/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 北海道医療大学 DX推進計画

    • URL

      https://dx.hoku-iryo-u.ac.jp

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 私立大学情報教育協会「ICT利用による教育改善研究発表会」・私立大学情報脅威k協会賞受賞ページ

    • URL

      http://www.juce.jp/LINK/houhou/ronbun.htm

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 2019年度ICT利用による教育改善研究発表会 受賞者決定

    • URL

      http://www.juce.jp/LINK/journal/2003/pdf/07_01.pdf

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi