• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a reflection method based on the learning process of university students in school volunteer

Research Project

Project/Area Number 19K14329
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionMusashino University (2021-2022)
Rikkyo University (2020)
Waseda University (2019)

Principal Investigator

Nakamura Shun  武蔵野大学, 教育学部, 講師 (60804507)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsリフレクション / 大学生 / 小学校ボランティア / 省察の支援 / 大学教育 / 教師教育 / 振り返り / 省察の深さ / 大学生の学び / 学校ボランティア / リフレクションの支援 / リフレクションの手法 / リフレクションの深さ / 経験学習 / 学習プロセス
Outline of Research at the Start

本研究は,学校ボランティアにおける大学生の学習プロセスを実証的に分析し,リフレクションの手法を開発することが目的である.申請者の所属する研究室の活動として毎週木曜に行われている学校ボランティアを対象として,大学生の活動記録(振り返りレポート・カンファレンス記録・実践のビデオ記録)を収集し,(1)修正版グラウンデッド・セオリーアプローチを用いて,大学生の学習プロセスを解明し(研究1),(2)研究1を踏まえて,リフレクションの手法を開発する(研究2).

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to explore how university students reflect on school volunteer activities and to develop a reflection method based on the results. The results showed that there were individual differences among students in terms of the subject matter and depth of reflection, and that deep reflection was not easy to achieve in a single semester's worth of activities. In addition, as a characteristic of students whose reflection was multifaceted and a deep level of reflection occurred, it was shown that they identified the problem and worked on it while paying attention to the actual situation and statements of the children when they were confronted with the event. Individual differences in reflection were observed, and the object and depth of reflection for some students were limited, suggesting the need for support. Based on these results and a review of the literature, supportive techniques were proposed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究を通してリフレクションの問題点や新たな手法の可能性を示唆した点は、今後のボランティア活動の改善はもちろん、リフレクションを重視するさまざまな専門職教育(例えば教師、看護師、ソーシャルワーカー等)の向上に寄与する。さまざまな専門家教育においてリフレクションが実施されているが、そこでの学びの質が十分に検討されおらず、本研究で得られたリフレクションの具体的な問題点や、高次レベルのリフレクションができた学生の特徴は、今後の専門家教育において効果的なリフレクションを提供するための1つの手がかりになると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 省察的実践家に求められるリフレクションを考える2020

    • Author(s)
      中村駿・浅田匡
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 61 Pages: 292-297

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 研究のことばで実践を探り、意味づける(シンポジウム:教師学研究の目指すところー実践者と若手研究者の対話ー)2022

    • Author(s)
      中村駿
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校ボランティアにおける大学生の学びに関する探索的研究2022

    • Author(s)
      中村駿
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教師教育におけるリフレクションの支援手法に関するレビュー2020

    • Author(s)
      中村駿
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Desk-top teaching simulation for capturing and promoting teachers’ reflection-in-action2019

    • Author(s)
      Shun Nakamura
    • Organizer
      International Conference: How People Learn ‘WAZA’: From the educational field of teaching and nursing
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Capturing Reflection-in-action Using Desk-top Teaching Simulation2019

    • Author(s)
      Shun Nakamura, Tadashi Asada
    • Organizer
      13th World Association of Lesson Studies International Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] これからの教師研究(第1章:教師はいかに授業を認知しているか?)2021

    • Author(s)
      中村駿・浅田匡(秋田喜代美・藤江康彦編)
    • Total Pages
      322
    • Publisher
      東京図書
    • ISBN
      4489023626
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教師の学習と成長(教えることを学ぶ:反省的実践家になるとは 中村駿・浅田匡)2021

    • Author(s)
      中村駿、河村美穂、油布佐和子、前川幸子、高橋知己、浅田匡、川村光、前田菜摘、井上典之(浅田匡・河村美穂編)
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623088472
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi