• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Control of mind-wandering while viewing educational videos by adjusting cognitive loads and biofeedback operations

Research Project

Project/Area Number 19K14330
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTohoku University (2021-2023)
Tokyo Institute of Technology (2019-2020)

Principal Investigator

Toru Nagahama  東北大学, 情報科学研究科, 准教授 (50779270)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywordsマルチメディア / 映像教材 / バイオフィードバック / マインドワンダリング / 機械学習 / マルチメディアラーニング / 認知負荷 / 脳波 / 人工知能 / ヒューマンインターフェース / 生体情報
Outline of Research at the Start

本研究では,映像教材の視聴時におけるマインドワンダリングを,認知負荷の操作,及び,バイオフィードバックによって抑制し,学習の効率化を実現する.映像教材の視聴速度を適度に速めること,また,脳波と機械学習を用いてマインドワンダリングを検出し,バイオフィードバックすることによって,マインドワンダリングの抑制を図る.そして,マインドワンダリングを抑制することによって学習効率が向上する実例を示す.

Outline of Final Research Achievements

In this study, we aimed to suppress mind wandering (MW) during viewing of video materials by manipulating cognitive load and biofeedback to improve learning efficiency. Specifically, we aimed to suppress MW by 1) moderately increasing the viewing speed of video materials and 2) detecting MW using EEG and machine learning, and then providing biofeedback. In the former case, it was suggested that speeding up the viewing speed and segmentation of the video materials can be effective in suppressing MW. On the other hand, the accuracy of MW detection under the conditions of this study varied among individuals, and it is necessary to establish a detection method that can be adapted to each individual.

Translated with DeepL.com (free version)

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,映像教材視聴時におけるマインドワンダリング(MW)について,映像教材の長さや視聴速度をコントロールすることで抑制できる可能性が示唆された.また,個人差は認められる一方で,映像教材の視聴時におけるMWは,視線の停留時間や後頭部左のα波と正中前頭部のθ波によって説明できることが明らかになった.さらに,機械学習を通してMWを正確に検出できた場合にはそれに応じてバイオフィードバックを行うことで,MWのメタ的気づきが促される可能性が示唆された.本研究で得られた知見は,より学習者の個人特性に応じたMWの検出手法の確立や効率的な映像教材を活用した学習環境の構築に寄与する可能性がある.

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] A Study of the Effect of Tagging on Subjective Difficulty in Viewing Slide-type Video Materials2023

    • Author(s)
      長濱 澄、浅見 隆平、宮西 祐香子、奥本 隼、森田 裕介、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: Suppl. Pages: 253-256

    • DOI

      10.15077/jjet.S47134

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-12-20
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Pavlovian-based neurofeedback enhances meta-awareness of mind-wandering2023

    • Author(s)
      Kawashima Issaku、Nagahama Toru、Kumano Hiroaki、Momose Keiko、Tanaka Saori C.
    • Journal Title

      Neural Networks

      Volume: 158 Pages: 239-248

    • DOI

      10.1016/j.neunet.2022.11.024

    • NAID

      130008126909

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A Study Examining How Difficulty of Educational Video Inf luences Biological Information2020

    • Author(s)
      長濱 澄, 大出 香菜子, 宮西 祐香子, 加藤 一聖, 丸井 朱里, 森田 裕介
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: Suppl. Pages: 145-148

    • DOI

      10.15077/jjet.S43088

    • NAID

      130007814563

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-02-20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] A Case Study on the Effect of Split Video Materials in MOOC Revision2024

    • Author(s)
      Toru Nagahama, Jefferey S. Cross
    • Organizer
      EDULEARN24
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Trial Study on Restraint of Mind-Wandering while Viewing Educational Videosby Adjusting Biofeedback Operations2021

    • Author(s)
      Toru Nagahama, Naoki Nose, Issaku Kawashima, Yusuke Morita
    • Organizer
      29th International Conference on Computers in Education Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] スライド型映像教材視聴時におけるタグ付与機能に関する一検討2020

    • Author(s)
      長濱澄,浅見隆平,奥本隼,宮西祐香子, 森田裕介
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] バイオフィードバックを用いた映像教材視聴時における マインドワンダリング抑制に関する基礎的検討2020

    • Author(s)
      長濱 澄, 野瀨 直生, 川島一朔, 森田 裕介
    • Organizer
      日本教育工学会春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi