• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Design of a Career Education Course to Foster Proactive Career Development Abilities through Interaction with Others

Research Project

Project/Area Number 19K14336
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKyoto Bunkyo Junior College

Principal Investigator

Kuwahara Chiyuki  京都文教短期大学, ライフデザイン総合学科, 准教授 (90587479)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsキャリア教育 / 授業設計 / 進路選択自己効力 / 相互評価学習 / 高等教育 / デザイン研究 / 協調学習 / 遠隔教育 / オンライン授業 / eラーニング
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,キャリア教育において主体的にキャリアを形成する能力を育むために,応募者のこれまでの研究成果である相互評価学習実践モデルをデザイン研究アプローチにより発展させ,他者との相互作用に重点を置いたキャリア教育科目のデザイン原則を明らかにすることである.具体的には次の3点について明らかにする.
A. 学習者の効力感やキャリア意識は他者との相互作用を通じてどのように変化するのか.
B. 他者との相互作用を通じたキャリア構築を促進する協調学習方法の要件は何か.
C. 進路選択自己効力を向上させ,維持するためには,どのような授業デザインが効果的か.

Outline of Final Research Achievements

To clarify the design principles for career education courses that emphasize interaction with others, we repeatedly practiced, verified, and improved using a design research approach. The results showed that peer assessment using real names and step-by-step scaffolding throughout the class were effective in enhancing continuous learning motivation. We also worked on improving peer-assessment learning methods in both face-to-face learning and asynchronous e-learning, obtaining suggestions for the requirements for learning methods that promote interaction. Furthermore, we focused on the influence of learning content and extracurricular activities on changes in career decision-making self-efficacy, developing collaborative learning approaches that give meaning to curricular and extracurricular activities through interaction with others.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的な成果は,他者との相互作用に重点を置いたキャリア教育の実践に対する知見が得られたことにある.これにより,大学生が他者との協調学習を通じて自らのキャリアを主体的に形成する能力を高める実践を汎用的に行うことが可能となる.また,他者との相互作用を促すICTを活用した学習方法や,デザイン研究アプローチを用いた授業設計については,高等教育機関のキャリア教育のみならず,他の領域の協調学習や,初等中等教育段階における協働的な学びの実践に対しても波及効果が期待されるため,社会的意義があると考えられる.

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2021 2019

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 京都文教短期大学におけるノートPC必携化の状況と課題 : シラバス分析と学生・教員のアンケート調査結果から2023

    • Author(s)
      桑原 千幸, 田中 惠子, 久米 雅
    • Journal Title

      京都文教短期大学研究紀要

      Volume: 62 Pages: 67-78

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 短期大学におけるコロナ禍に対応したオンライン授業への取り組み―FD、学生支援の実践事例―2021

    • Author(s)
      桑原千幸,小椋真理,真下知子
    • Journal Title

      京都文教短期大学研究紀要

      Volume: 59 Pages: 47-58

    • NAID

      40022497433

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] キャリア教育科目における相互評価学習のデザインとキャリア意識の変化2024

    • Author(s)
      桑原千幸
    • Organizer
      日本教育工学会 2024年春季全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 初年次キャリア教育科目受講生の正課外活動経験と進路選択自己効力の変化に関する考察2023

    • Author(s)
      桑原千幸
    • Organizer
      日本教育工学会 2023年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 栄養士養成課程における教育方法授業の大福帳の分析;食育指導案作成のプロセスに着目して2021

    • Author(s)
      桑原千幸
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次キャリア教育科目のオンライン授業実践と学習環境に関する考察2021

    • Author(s)
      桑原千幸
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 他者との相互作用に重点を置いたキャリア教育科目のデザインに関する研究2019

    • Author(s)
      桑原千幸
    • Organizer
      教育システム情報学会 第44回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi