Preoperative surgical planning by medical students with project-based learning (PrjBL) approach
Project/Area Number |
19K14349
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Keio University |
Principal Investigator |
HORI SHUTARO 慶應義塾大学, 医学部(信濃町), 助教 (20528559)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 術前評価 / 医学生 / 臨床実習 / Project Based Learning / アクティブラーニング / 日本外科学会定期学術集会 / 日本外科学会雑誌 / オンライン教育体制 / 外科教育研究会 / 日本外科学会学術集会 / アンケート / 問題解決型実習 / PrjBL / 手術計画立案実習 / 医学教育 / 外科学 / PBL |
Outline of Research at the Start |
外科医の減少が問題となっている現在、医学部教育における外科学教育の見直しが必要である。 我々は医学部生が外科学の知識を応用した医学的な意思決定が行えることを教育目標とし、その一環として外科臨床実習を行う医学部生を対象に、実症例を用いた「問題解決型実習(Project Based Learning; PrjBL)による手術計画立案実習」を考案、試行中である。本教育方略は国内外で例をみない新たな外科学教育手法であり、その教育効果は明らかではない。 本研究は「問題解決型実習(PrjBL)による手術計画立案実習」の外科学教育方略としての有用性を検証し、本方略の良好なエビデンスを形成することを目的とする。
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Outline of Final Research Achievements |
From April 2019 to March 2021, the learning strategy named as “Preoperative surgical planning by medical students with project-based learning (PrjBL) approach” was conducted for approximately 350 students. The change of students' awareness on preoperative surgical management was evaluated through a questionnaire format.The results showed that the students' interests in knowledge about surgical panning, such as surgical anatomy, surgical indications and risk assessment increased at the end of the training, while their interest in knowledge about surgery itself, such as surgical technique and procedures, decreased.This learning strategy was presented at several domestic academic societies and research meetings, including the Japan Surgical Society Annual Meeting (twice), and were also published twice in the Journal of the Japanese Surgical Society.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本教育方略のコンセプトは国内外に類例がなく、実施可能性、その教育効果が未検証であった.今回の研究により、本教育方略が従来の医学部教育の枠組みの中で無理なく実施できること、コロナ禍における制限された教育環境でも、教育コンテンツのオンライン化などで継続して実施可能であることが実証された。すなわち、本教育方略は本邦の医学教育において環境を問わず実施可能な、汎用性の高い教育方略と考える。 教育効果としては実習修了時に術前評価に関する重要性の認識が増す一方で、手術内容に対する重要性の認識が減少した。バランスのよい外科医学教育を実施するうえで本教育方略の適切な立ち位置についてはなお検討を要する。
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Report
(4 results)
Research Products
(6 results)
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[Journal Article] 感染につよい教育体制の構築2021
Author(s)
堀 周太郎, 中野 容, 松井 信平, 田中 真之, 松田 愉, 永山 愛子, 清島 亮, 関 朋子, 入野 誠之, 松原 健太郎, 高橋 麻衣子, 八木 洋, 阿部 雄太, 林田 哲, 岡林 剛史, 北郷 実, 川久保 博文, 尾原 秀明, 和田 則仁, 北川 雄光
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Journal Title
日本外科学会雑誌
Volume: 122
Pages: 581-583
Related Report
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[Journal Article] 特別企画(1)「夢を実現するためのキャリアパス・教育システム」 4.学生に教える「術前評価」―問題解決型実習(Project Based Learning;PrjBL)としての手術計画立案実習―2020
Author(s)
堀 周太郎 , 中野 容 , 松井 信平 , 田中 真之 , 松田 愉 , 永山 愛子 , 清島 亮 , 関 朋子 , 茂田 浩平 , 入野 誠之 , 松原 健太郎 , 高橋 麻衣子 , 八木 洋 , 阿部 雄太 , 林田 哲 , 岡林 剛史 , 北郷 実 , 川久保 博文 , 尾原 秀明 , 和田 則仁 , 北川 雄光
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Journal Title
日本外科学会雑誌
Volume: 121
Pages: 656-658
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