• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

意志力の暗黙理論の規定因と社会的帰結の検証

Research Project

Project/Area Number 19K14354
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10010:Social psychology-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

櫻井 良祐  北海道教育大学, IRセンター, 准教授 (20802961)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords意志力 / 自己制御 / 暗黙理論
Outline of Research at the Start

本研究は、意志力(目標を達成するために望ましくない衝動や感情を抑える能力)に対する人々の信念がどのような経験・出来事によって変化するのか、また、その意志力に対する信念(意志力の暗黙理論)が人々の社会的行動・判断に対してどのような影響を与え、どのような結果をもたらすのかについて実証的に明らかにすることを試みる。具体的には、大学生を対象とした入学から卒業までの追跡調査や、実験室実験、Web調査といった方法を用いて、意志力の暗黙理論の規定因と社会的帰結について多面的な検証をおこなう。

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、意志力の暗黙理論(自己制御能力が有限であるか、あるいは、無限であるかについての人々の素朴な信念)の規定因とその社会的帰結を明らかにすることである。具体的な予測は、日常場面における自己制御発揮の認知が、意志力は有限であるという暗黙理論(有限理論)を形成していき、結果として種々の社会的帰結に影響を及ぼすというものである。令和元年度~令和3年度の研究では、学生サンプルを用いたパネル調査によって予測を支持する結果を得てきた。本年度は令和4年度に引き続き、一般サンプルを対象としたパネル調査の第2波を実施し、学生サンプルで得られた知見の頑健性と一般化可能性を検証した。2時点のデータを用いた縦断分析の結果、職場において自己制御を強く発揮したと認知する人ほど、その後に有限理論を強く支持するようになることが確認された。他方、その逆の関連(有限理論を強く支持する人ほど、その後に職場における自己制御の発揮を強く認知するようになる)は確認されなかった。さらに、有限理論への支持の強さは、その後の職場における主観的なパフォーマンスの低さやバーンアウト(燃え尽き症候群)の強さと関連することも明らかになった。上記の結果は、学生サンプルを用いた縦断分析、および、一般サンプルを用いた第1波調査における横断分析の結果と整合的であり、本研究の知見の頑健性と一般化可能性を示している点で一定の学術的意義を有すると考えられる。加えて、意志力の暗黙理論を測定する尺度(Implicit Theory of Willpower for Strenuous Mental Activities Scale)の日本語版の再検査信頼性が十分に高いことも、今回の調査において初めて確認された。今後、これらの知見は心理学系の学術誌へ投稿するとともに、新規の調査や実験を追加することで更なる研究の精緻化を図る予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

本年度は、一般サンプルを対象としたパネル調査の第2波を実施し、これまでに示した変数間の因果関係を縦断分析を用いてより精緻に検証することができた。他方、令和2年度における研究の中断によって、1年分の遅れが生じている。したがって、総合的に見て現在までの本研究の進捗状況はやや遅れていると判断する。

Strategy for Future Research Activity

これまでに得た知見を国内外にて発表するとともに、本研究課題の総まとめに向けて新規の調査や実験をおこなう。

Report

(5 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Examination of the longitudinal association between noncognitive abilities and social adjustment (2)2022

    • Author(s)
      櫻井 良祐、渡辺 匠
    • Journal Title

      Proceedings of the Meeting on Japanese Institutional Research

      Volume: 11 Issue: 0 Pages: 42-45

    • DOI

      10.50956/mjir.11.0_42_6

    • ISSN
      2436-3014, 2436-3065
    • Year and Date
      2022-11-11
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Gritty Students Succeed in the Teacher Recruitment Examination: A Longitudinal Survey in a Japanese Teacher Training University2021

    • Author(s)
      Sakurai Ryosuke、Watanabe Takumi
    • Journal Title

      International Journal of Institutional Research and Management

      Volume: 5 Issue: 1 Pages: 1-14

    • DOI

      10.52731/ijirm.v5.i1.593

    • ISSN
      2432-3675, 2432-3683
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Examination of the longitudinal association between noncognitive abilities and social adjustment2021

    • Author(s)
      櫻井 良祐、渡辺 匠
    • Journal Title

      Proceedings of the Meeting on Japanese Institutional Research

      Volume: 10 Issue: 0 Pages: 84-89

    • DOI

      10.50956/mjir.10.0_84_17

    • NAID

      130008136922

    • ISSN
      2436-3014, 2436-3065
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育実習におけるバーンアウトが教員志望に与える影響2020

    • Author(s)
      櫻井良祐・渡辺匠
    • Journal Title

      第9回大学情報・機関調査研究集会論文集

      Volume: - Pages: 50-55

    • NAID

      130008136952

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Grit as a determinant of success in the teacher recruitment examination2020

    • Author(s)
      Sakurai, R. & Watanabe, T.
    • Journal Title

      Proceedings of the 9th International Conference on Data Science and Institutional Research

      Volume: - Pages: 345-350

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Gritの教学IRへの応用可能性の検証:入試改革・教育改革の観点から2019

    • Author(s)
      櫻井良祐・渡辺匠
    • Journal Title

      第8回大学情報・機関調査研究集会論文集

      Volume: - Pages: 104-109

    • NAID

      130008137844

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 非認知能力と社会的適応との縦断的関連の検証(2)2022

    • Author(s)
      櫻井 良祐、渡辺 匠
    • Organizer
      第11回大学情報・機関調査研究集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 非認知能力と社会的適応との縦断的関連の検証2021

    • Author(s)
      櫻井 良祐、渡辺 匠
    • Organizer
      第10回大学情報・機関調査研究集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実習におけるバーンアウトが教員志望に与える影響2020

    • Author(s)
      櫻井良祐・渡辺匠
    • Organizer
      第9回大学情報・機関調査研究集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] へき地校体験実習が学生の教員志望動機や成績にもたらす影響2020

    • Author(s)
      渡辺匠・櫻井良祐
    • Organizer
      令和2年度日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Grit as a determinant of success in the teacher recruitment examination2020

    • Author(s)
      Sakurai, R. & Watanabe, T.
    • Organizer
      The 9th International Conference on Data Science and Institutional Research
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Gritの教学IRへの応用可能性の検証:入試改革・教育改革の観点から2019

    • Author(s)
      櫻井良祐・渡辺匠
    • Organizer
      第8回大学情報・機関調査研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi