• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Elucidating the components of listening comprehension and developing strategy-based instruction

Research Project

Project/Area Number 19K14380
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Takahashi Maiko  東京大学, 先端科学技術研究センター, 特任講師 (60534592)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords聴解 / 読解 / 学習方略 / ICT教育u / 読字障害 / 個別最適な学び / ICT活用 / ICT教育 / ICT / 読み困難 / 方略 / ワーキングメモリ / メタ認知
Outline of Research at the Start

教育場面におけるICTの普及によって,教科書等を音声化して提示できることが可能となった。読むことに苦手感を持つ児童・生徒が学習に参加するハードルが下がった一方で,読解スキルの育成と同様に,彼らのよりよく聞くための聴解スキルを育成することが求められている。本研究では,児童・生徒の聴解スキルと読解スキルの関連について調査によって明らかにし,聴解と読解に必要な認知コンポネントについて個別の心理実験によって比較検討する。さらに,論理的な文章を理解するための聴解方略を確立して児童・生徒に指導し,その効果を検証する。

Outline of Final Research Achievements

As the use of tablet devices for learning in the classroom becomes more widespread, supporting learners with reading difficulties by presenting texts in audio form is becoming more common. Although such learners can access the content if it is in spoken language, they need instruction in 'how to listen' in order to listen to and comprehend longer expository texts such as textbooks.
In this research project, while clarifying the similarities and differences between 'reading' and 'listening', a strategy for better listening to texts was developed with reference to existing reading comprehension strategies, and the instruction of the strategy was practised with learners with reading difficulties. The preferred strategies differed according to the cognitive characteristics of the learners, but it was shown that they were able to listen to the text better by using the strategies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

読みに困難を抱える学習者は,ICTを活用して文章の読み上げ音声を聴取することで,文章内容へのアクセスすることができるようになった。一方で,内容にアクセスできても理解が補償されるわけではなく,よりよい聞き方の習得が必要となる。本研究課題では,これまで読解支援分野で提案されてきた文章理解時の方略が,聴解においても機能することを検証し,モダリティを超えた文章理解の支援研究に寄与する知見を提案することができた。
さらに,ICTが普及し学習者の学習方法の選択肢が多様になる現代においての,読解方略以外の理解方略の教授方法を実証し,学習者の個別最適な学びを実現する教授方法の在り方について提言することができた。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 筆記テストにおいて漢字や英語の書字及び計算のエラーが教員の採点評価に与える影響2021

    • Author(s)
      関口あさか,平林ルミ,髙橋麻衣子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 30 Pages: 299-306

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 音声化と内声化が文章の理解や眼球運動に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      森田愛子・髙橋麻衣子
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 67 Pages: 12-25

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 読み困難をもつ学習者への聴解方略の指導2023

    • Author(s)
      髙橋麻衣子,風早史子,近藤武夫
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] How Can We Access Children’ Basic Academic Skills? The Possibility of “Corrected Academic Skills” via an Alternative Approach2020

    • Author(s)
      Maiko Takahashi, Rumi Hirabayashi, Kenryu Nakamura
    • Organizer
      The 42st Annual Meeting of the Cognitive Science Society (CogSci2020)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学生の漢字学習の個別最適化に向けて(1)定着状況と反復学習の関連2020

    • Author(s)
      平林ルミ・髙橋麻衣子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の漢字学習の個別最適化に向けて(2)定着状況と宿題にかかる時間の関連2020

    • Author(s)
      髙橋麻衣子・平林ルミ
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] What Factors of Background Music Disrupt Task Performance? Influence of Types of Sound, Tasks, and Working Memory Capacity on Irrelevant Sound/Speech Effect.2019

    • Author(s)
      Takahashi,M., Ishikawa,M., & Kiyokawa,S.
    • Organizer
      The 41st Annual Meeting of the Cognitive Science Society
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 不登校児童・生徒における活動をベースにした学びの可能性2019

    • Author(s)
      髙橋麻衣子・福本理恵・中邑賢龍
    • Organizer
      日本認知科学会第36回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の基礎リテラシーの習得度合いと代替手段の可能性1 「読み」の代替について2019

    • Author(s)
      髙橋麻衣子・平林ルミ
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の基礎リテラシーの習得度合いと代替手段の可能性2 「計算」の代替について2019

    • Author(s)
      平林ルミ・髙橋麻衣子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 活動から教科を学ぶABSL(Activity Based Subject Learning)の提案2019

    • Author(s)
      福本理恵・髙橋麻衣子・中邑賢龍
    • Organizer
      日本認知科学会第36回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi