• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The effects of achievement emotions on learning strategies use

Research Project

Project/Area Number 19K14382
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

Suzuki Masayuki  横浜国立大学, 教育学部, 准教授 (00708703)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords自己調整学習 / 統制-価値理論 / 学習方略 / 達成関連感情 / 学習動機づけ / 感情 / 教師サポート
Outline of Research at the Start

どのような方法で学習するかは,学力の成長に影響を与える。本研究では,学業場面で経験する感情が学習方法(学習方略)に与える影響について検討する。また,これまでの研究から,一般的には,ポジティブな感情を経験したときほど効果的な方法で学習することが予想されるものの,教師や親の関わり方次第で,感情の影響は異なる可能性がある。たとえば,丸暗記を助長するような指導を行っている教師の下では,どのような感情を経験しても,意味理解を目指した学習は行われないかもしれない。そこで本研究では,教師や親などの環境要因も含めて,学習方略の使用に対する感情の影響について統合的に検討する。

Outline of Final Research Achievements

This study examined reciprocal relations between students’ achievement emotions and learning strategies. Results of the cross-lagged panel model indicated that “enjoyment” positively predicted the use of deep-processing strategies and negatively predicted the use of surface-processing strategies. In addition, “anxiety” and “boredom” positively predicted the use of surface-processing strategies. Results also indicated that the use of deep-processing strategies positively predicted “joy” and negatively predicted “boredom.” and “anxiety”. These results suggest that emotions can be antecedents of students’ learning strategies and that the development of emotion differs depending on strategy use.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

統制-価値理論では,学業場面で経験する感情が学習方略に影響を与えること,また,どのような方略で学習するかによって経験される感情も異なることが想定されているものの,このような相互関係は実証的に検討されてこなかった。そのため,感情と学習方略使用の相互関係を実証的に示したという点で本研究には学術的意義がある。また,学習者の感情に働きかけることで適切な学習方略の使用を促進できる可能性や,適切な方略で学習するよう指導することでポジティブ感情が増加し,ネガティブ感情が低下する可能性が示されるなど,情動面に対する支援と学習方略指導の重要性について新たな視点をもたらしたという点で,本研究には社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 小学生における達成関連感情と学習方略の相互関係2023

    • Author(s)
      橋本真一・鈴木雅之・利根川明子
    • Journal Title

      行動計量学

      Volume: 50 Pages: 1-14

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of the Japanese Version of the Achievement Emotions Questionnaire ? Elementary School (AEQ‐ES‐J)2022

    • Author(s)
      Suzuki Masayuki, Tonegawa Akiko
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research

      Volume: 64 Issue: 1 Pages: 40-52

    • DOI

      10.1111/jpr.12303

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 児童用達成関連感情尺度日本語版の作成2021

    • Author(s)
      鈴木雅之・利根川明子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 児童用達成関連感情尺度日本語版の作成2020

    • Author(s)
      鈴木雅之・利根川明子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Relation between elementary students' achievement emotions and use of learning strategies2020

    • Author(s)
      Suzuki, M., & Tonegawa, A.
    • Organizer
      32nd International Congress of Psychology
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] テスト結果を受け取った時の感情と学習の関係2019

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 因子分析・構造方程式モデリング(臨床統計学 pp.198-211)2021

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      医歯薬出版
    • ISBN
      4263266358
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 知能・学力(学校現場で役立つ 教育心理学―教師をめざす人のために― pp.177-193)2021

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Total Pages
      17
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762831794
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 感情・ストレス研究アプローチ 上淵寿・大芦治(編著) 新・動機づけ研究の最前線(pp.166-187)2019

    • Author(s)
      利根川明子・鈴木雅之
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762830720
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi