• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developmental process of time management abilities and its facilitating factors - Focusing on three aspects of time management

Research Project

Project/Area Number 19K14386
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

Imura Tomoya  佐賀大学, 学校教育学研究科, 准教授 (80713479)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords時間管理 / 児童生徒 / 時間管理支援 / 時間コントロール感 / 子どもの時間管理 / 親の時間管理支援 / 時間管理の学び方 / 時間アセスメント / プランニング / モニタリング
Outline of Research at the Start

「将来の予測が困難な時代」において,自分の時間をコントロールし,様々な課題に対処していくことのできる力が子どもたちには求められる。本研究では,時間管理能力の発達過程と,その促進要因に関する一連の研究を通して,「児童生徒の時間管理能力を育む方法」を提案することを目的とする。この目的を達成するために,本研究では以下の2点を明らかにする。
(1)時間管理能力の発達過程について,「時間アセスメント」,「プランニング」, 「モニタリング」という3側面から明らかにする。
(2)時間管理能力の促進要因として,「ワーキングメモリ」,「時間管理支援ツール」,「マインドセット」の影響を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we examined the time management ability of pupils. In Study 1, we developed a scale to measure students' time management skills, and obtained two factors: goal setting and prioritization, and establishing a rhythm in daily life. In addition, we categorized the content of time management learned into four types: planning, monitoring, use of time, and autonomous time management.
In Study 2, we examined whether time management support from others, such as parents, was a facilitating factor for time management. It was found that support for goal setting by parents, support for autonomy, and environmental support had positive effects on the establishment of children's life rhythms. These results have implications for parental involvement in promoting autonomous time management and excessive control.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的独自性・社会的意義は,「時間管理能力」を切り口として,自ら学ぶ自律的な学習者について言及することができる点が挙げられる。予測困難な時代において,自分の時間をコントロールし,様々な課題に対処していくことのできる力が子どもたちには求められている。しかし子どもたちは具体的にどのように時間管理を行うのかを教わる機会は少ない。本研究を行ったことで,時間管理を学ぶ時期,内容が明らかとなり,他律的な時間管理から自律的な時間管理へと変えていくために必要な支援が示唆された。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 自律的学習動機づけが児童生徒の時間管理に及ぼす影響2023

    • Author(s)
      井邑 智哉・塚脇 涼太
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 7 Pages: 271-277

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学生の自律的な時間管理が学業成績に及ぼす影響2023

    • Author(s)
      井邑 智哉・塚脇 涼太
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 7 Pages: 278-283

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 親の時間管理支援に関する基礎的研究2022

    • Author(s)
      井邑 智哉、塚脇 涼太
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 6 Pages: 110-116

    • DOI

      10.34551/00023189

    • ISSN
      24325074
    • URL

      https://saga-u.repo.nii.ac.jp/records/23233

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 児童の時間管理が長期休暇中の学習に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      井邑智哉・岡崎善弘・高村真広・徳永智子
    • Journal Title

      時間学研究

      Volume: 12 Pages: 55-62

    • NAID

      130007680914

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 児童用時間管理尺度の開発と信頼性・妥当性の検討2020

    • Author(s)
      井邑智哉・岡崎善弘・高村真広・徳永智子
    • Journal Title

      時間学研究

      Volume: 11 Pages: 57-64

    • NAID

      130008052270

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 時間管理の学び方に関する基礎的研究2020

    • Author(s)
      井邑智哉・塚脇涼太
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 4 Pages: 2-9

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Does parental time management support increase children's perceived control of time ?2021

    • Author(s)
      Imura, T., & Tsukawaki, R.
    • Organizer
      Asian Association of Social Psychology(AASP)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi