Project/Area Number |
19K14398
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 10020:Educational psychology-related
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Research Institution | Kyoto University of Foreign Studies |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 動機づけの変動性 / 学習支援 / 大学生 / 学習方略 / 学習不安 / 眠気 / 疲労 / 動機づけ調整 / 熟達目標 / オンライン学習 / 動機づけ / 動機づけレベル / 多母集団同時分析 / 同期型遠隔授業 / 疲労度 / エンゲージメント / 自己調整 / 学業達成 / 階層モデル / 環境要因 / 自己調整学習 / 状況的動機づけ |
Outline of Research at the Start |
深い学びを行うための推進力であり,学びに向かう力の基盤となるのが「動機づけ」である。教育心理学では,学習者の動機づけプロセスを解明しようと,多様な理論背景のもとに多くの研究が積み重ねられてきた。主にこれまでの研究は,動機づけの個人差を捉えようとしたり,教科や科目に対する動機づけに焦点をあてたり,短時間では変化しにくい安定的な側面について検討してきた。一方,現実の学習では,動機づけは状況によって変化し,短時間で変動するものである。本研究では大学生を対象に,これまで十分に検討されてこなかった状況的な動機づけの変動性に着目してそのプロセスを解明し,変動性という観点からの自律的な学びの支援を目指す。
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Outline of Final Research Achievements |
This study examined learning support for university students from the viewpoint of motivation instability. The results revealed that minor instability of motivation during class led to the effective use of learning strategies, and the importance of motivation instability in learning was established. Furthermore, learning anxiety, sleepiness, and fatigue positively affected motivation instability during class. Lastly, interventions were also performed to reduce students’ learning anxiety, sleepiness, and fatigue using scripts based on the above results. However, the interventions were found to be ineffective as it was difficult to suppress the motivation instability during class by solely relying on the scripts.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでの多くの研究では、動機づけの高さ(レベル)のみに注目しており、その変動性についてはほとんど検討してこなかった。本研究では、大学生の授業中の学習における動機づけの変動性に着目した。その結果、学習におけるその重要性を明らかにすることができた。また、授業中の動機づけの変動性に影響する要因を特定し、そういった要因を通して、動機づけの変動性に介入しうる可能性を示すことができた。これらの知見は、動機づけ研究の新たな展開に寄与するものであり、また、これまでとは異なる視点から、学習者の支援を提案するものである。
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