• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examining learning support based on the motivation instability process

Research Project

Project/Area Number 19K14398
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionKyoto University of Foreign Studies

Principal Investigator

Umemoto Takatoyo  京都外国語大学, 外国語学部, 准教授 (50742798)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords動機づけの変動性 / 学習支援 / 大学生 / 学習方略 / 学習不安 / 眠気 / 疲労 / 動機づけ調整 / 熟達目標 / オンライン学習 / 動機づけ / 動機づけレベル / 多母集団同時分析 / 同期型遠隔授業 / 疲労度 / エンゲージメント / 自己調整 / 学業達成 / 階層モデル / 環境要因 / 自己調整学習 / 状況的動機づけ
Outline of Research at the Start

深い学びを行うための推進力であり,学びに向かう力の基盤となるのが「動機づけ」である。教育心理学では,学習者の動機づけプロセスを解明しようと,多様な理論背景のもとに多くの研究が積み重ねられてきた。主にこれまでの研究は,動機づけの個人差を捉えようとしたり,教科や科目に対する動機づけに焦点をあてたり,短時間では変化しにくい安定的な側面について検討してきた。一方,現実の学習では,動機づけは状況によって変化し,短時間で変動するものである。本研究では大学生を対象に,これまで十分に検討されてこなかった状況的な動機づけの変動性に着目してそのプロセスを解明し,変動性という観点からの自律的な学びの支援を目指す。

Outline of Final Research Achievements

This study examined learning support for university students from the viewpoint of motivation instability. The results revealed that minor instability of motivation during class led to the effective use of learning strategies, and the importance of motivation instability in learning was established. Furthermore, learning anxiety, sleepiness, and fatigue positively affected motivation instability during class. Lastly, interventions were also performed to reduce students’ learning anxiety, sleepiness, and fatigue using scripts based on the above results. However, the interventions were found to be ineffective as it was difficult to suppress the motivation instability during class by solely relying on the scripts.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの多くの研究では、動機づけの高さ(レベル)のみに注目しており、その変動性についてはほとんど検討してこなかった。本研究では、大学生の授業中の学習における動機づけの変動性に着目した。その結果、学習におけるその重要性を明らかにすることができた。また、授業中の動機づけの変動性に影響する要因を特定し、そういった要因を通して、動機づけの変動性に介入しうる可能性を示すことができた。これらの知見は、動機づけ研究の新たな展開に寄与するものであり、また、これまでとは異なる視点から、学習者の支援を提案するものである。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] Relationship between motivation instability and type of motivation level in University learning based on self-determination theory: A cross-lagged panel model2022

    • Author(s)
      Umemoto Takatoyo, Inagaki Tsutomu
    • Journal Title

      Psychological Reports

      Volume: - Issue: 3 Pages: 1516-1530

    • DOI

      10.1177/00332941211067389

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Predictors of Motivation Instability During Synchronous Online Classes: Reproducibility of Study Results via Multi-Group Analysis2022

    • Author(s)
      Umemoto Takatoyo, Inagaki Tsutomu
    • Journal Title

      Information and Technology in Education and Learning

      Volume: 2 Issue: 1 Pages: Reg-p001-Reg-p001

    • DOI

      10.12937/itel.2.1.Reg.p001

    • ISSN
      2436-1712
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Interactive effects of level and instability of situational motivation for learning during class2021

    • Author(s)
      梅本貴豊・稲垣勉
    • Journal Title

      関西大学高等教育研究

      Volume: 12 Pages: 87-98

    • DOI

      10.32286/00022993

    • NAID

      120007008880

    • URL

      https://kansai-u.repo.nii.ac.jp/records/18960

    • Year and Date
      2021-03-24
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Interaction Effects of Level and Instability of Motivation on Learning Strategies: Introjected and Identified Regulation2021

    • Author(s)
      Umemoto Takatoyo
    • Journal Title

      Journal of Educational and Developmental Psychology

      Volume: 11 Issue: 2 Pages: 76-90

    • DOI

      10.5539/jedp.v11n2p76

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 状況レベルの動機づけの変化・変動 シンポジウム「縦断調査からみた動機づけ研究」話題提供2021

    • Author(s)
      梅本貴豊
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 協同学習における動機づけ調整方略と状況的動機づけの変動2021

    • Author(s)
      稲垣勉・梅本貴豊
    • Organizer
      関西心理学会第132回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] グリットと達成目標志向性,学業成績との関係―大学生を対象として―2021

    • Author(s)
      稲垣勉・梅本貴豊
    • Organizer
      九州心理学会第82回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 文脈的動機づけと状況的動機づけの関連―動機づけレベルと変動性に着目して―2021

    • Author(s)
      梅本貴豊・稲垣勉
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 授業科目に対する動機づけレベルと変動性が授業中の学習方略に与える影響2021

    • Author(s)
      梅本貴豊・稲垣勉
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 階層モデルにおける3つの水準の動機づけと授業中の学習との関連2020

    • Author(s)
      梅本貴豊・稲垣勉
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 授業中の学習における状況的動機づけレベルと変動性が深い処理方略と学業達成に及ぼす交互作用効果2020

    • Author(s)
      梅本貴豊・稲垣勉
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 階層モデルにおける3つの水準の動機づけと学業達成との関連2020

    • Author(s)
      梅本貴豊・稲垣勉
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi