Examination of Factors Determining Psychological Intervention Skills of Recidivism Prevention Guidance Providers and Development of Training Methods
Project/Area Number |
19K14429
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 10030:Clinical psychology-related
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Research Institution | Kitasato University (2022) Waseda University (2019-2021) |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 再犯防止指導 / 指導者育成 / 心理学的介入スキル / 認知行動療法 / 多職種連携 / 実施者の育成 / 多職種 |
Outline of Research at the Start |
わが国の再犯防止を目的とした心理学的介入プログラムは、実施者の育成が課題とされている。実施者は対象者と協同的な関係性を築くことが求められる一方で、協同的な立場と管理的な立場との間で「役割葛藤」を抱いてしまうこと、また「社会的望ましさ」から対象者の社会適応に「抵抗」を感じてしまうことなどの心理社会的要因が影響し、心理学的介入スキルの遂行が妨害されてしまうことがあるため、新たなトレーニング法の開発が急務である。 そこで本研究では、再犯防止指導実施者の心理学的介入スキルを規定する心理社会的要因の検討と心理社会的要因の個人差に応じたトレーニング法の開発を目的とする。
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Outline of Final Research Achievements |
As a result of this study, in examining the psychosocial factors that determine the psychological intervention skills of recidivism prevention practitioner, a scale of supervisors' conflicts in recidivism/re-delinquency prevention implementation was developed, consisting of four factors: feelings of discomfort with the subject, dissatisfaction with work environment, unfairness of work treatment, and intrusive experiences in one's own life. Using the developed scale, an analysis of psychosocial factors affecting instructors' efficacy in performing their skills indicated that helping norms, self-compassion, and instructors' conflicts were influential. Based on these results, we developed a training method that combines CBT knowledge teaching with self-management. Data will be collected and examined to verify the effectiveness of this method.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
司法・犯罪分野の心理学的介入プログラムの効果向上にあたっては、実施者の育成が課題であるとしている(法務省法務総合研究所,2014)。そして、再犯防止の取り組みは、法務省(2016)が再犯の防止等の推進に関する法律において、司法・犯罪分野のみの取り組みとしてではなく、多分野が取り組むべき課題として、さらに展開していくことが想定されている。そのような状況において、再犯防止の取り組みへの従事を想定していなかった者であっても再犯防止の担当になりうることが予想される。そのため、指導者のスキル遂行に影響する心理社会的要因に応じたトレーニング法の開発は今後の取り組みの拡大に果たす役割は大きいと考えられる。
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Report
(5 results)
Research Products
(19 results)