• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishing the cut-off point for the Counseling Center Assessment of Psychological Symptoms (CCAPS-Japanese) and verification of the effectiveness of student counseling

Research Project

Project/Area Number 19K14446
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

HORITA Ryo  岐阜大学, 保健管理センター, 准教授 (10733074)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords心理アセスメント / 学生相談 / 臨床心理学 / カウンセリング / ウェブシステム
Outline of Research at the Start

本研究は、米国の大学で広く用いられている心理-精神症状指標であるCounseling Center Assessment of Psychological Symptoms の日本語版 (CCAPS-Japanese) のカットオフ値を理論的根拠に基づき実証的に同定することと、CCAPS-Japaneseを用いて、大学生に対するカウンセリングの効果を評価することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

This study has developed the CCAPS internet-based Quick Assessment System (CCAPS-iQAS), a web-based response system that can be used to create a database of the Counseling Center Assessment of Psychological Symptoms Japanese version (CCAPS-Japanese). Cut-off score for each factor of CCAPS-Japanese were identified. Students with high scores of CCAPS-Japanese academic distress factor, social anxiety factor, and suicidal ideation item at their initial visit are likely to require medium- to long-term psychological support.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

CCAPS-iQASの開発により、CCAPS-Japaneseのデータベースを構築することができるようになった。加えて、要支援学生の早期発見、支援体制の構築と、介入効果の可視化が期待できる。結果が即時フィードバックされるため、回答学生は自身の精神的健康状態への理解を深めることができる。統計学的に日本人学生に適したカットオフ値を同定できたことにより、高ストレス状態の学生や精神疾患の可能性がある学生を判別する際の参考指標として本結果を活用できる。また、支援が中長期化する可能性のある学生の特徴を明らかにできたことは、学生相談機関における担当者ごとの予約枠の調整、ケース数の偏りの是正に貢献できる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (19 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 4 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 2021年度学生相談機関に関する調査報告2022

    • Author(s)
      杉江征, 杉岡正典, 堀田亮, 福盛英明, 今江秀和, 小橋亮介, 二宮有輝
    • Journal Title

      学生相談研究

      Volume: 43 Pages: 56-100

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] コロナのココロとコミュニケーション2022

    • Author(s)
      堀田亮
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 63 Pages: 604-609

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] CCAPS ウェブ回答システム(CCAPS-iQAS)の開発2022

    • Author(s)
      堀田亮
    • Journal Title

      学生相談研究

      Volume: 43 Pages: 182-193

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学生支援とIR の連携:保健管理分野から見た現在地、可能性、課題2022

    • Author(s)
      堀田亮, 川上ちひろ, 瀬戸山陽子, 菰田孝行, 恒川幸司
    • Journal Title

      新しい医学教育の流れ

      Volume: 22 Pages: 42-45

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] COVID-19感染拡大前後の比較から見る大学生メンタルヘルス2022

    • Author(s)
      堀田亮
    • Journal Title

      医学界新聞

      Volume: 3481 Pages: 3-3

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学生相談の存在意義を『見える化』する: 個別相談の評価の観点から2022

    • Author(s)
      堀田亮
    • Journal Title

      第56回全国学生相談研究会議報告書

      Volume: 56 Pages: 33-70

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Lingering effects of COVID-19 on the mental health of first-year university students in Japan2022

    • Author(s)
      Horita Ryo、Nishio Akihiro、Yamamoto Mayumi
    • Journal Title

      PLOS ONE

      Volume: 17 Issue: 1 Pages: e0262550-e0262550

    • DOI

      10.1371/journal.pone.0262550

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 困難な状況にある学習者へのアプローチを再考する2022

    • Author(s)
      西城卓也、堀田亮、藤江里衣子、下井俊典、清水郁夫、川上ちひろ
    • Journal Title

      医学教育

      Volume: 53(1) Pages: 23-28

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「勉強がうまく進まない、試験に合格できない医療系学生」の理解と支援2022

    • Author(s)
      藤江里衣子、川上ちひろ、堀田亮、西城卓也
    • Journal Title

      医学教育

      Volume: 53(1) Pages: 29-34

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「臨床実習においてコミュニケーションがうまくできない医療系学生」の理解と支援2022

    • Author(s)
      堀田亮、川上ちひろ、藤江里衣子、西城卓也
    • Journal Title

      医学教育

      Volume: 53(1) Pages: 35-42

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「臨床現場で業務がうまくこなせない新人医療者」の理解と支援2022

    • Author(s)
      川上ちひろ、堀田亮、藤江里衣子、西城卓也
    • Journal Title

      医学教育

      Volume: 53(1) Pages: 43-48

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Validity and Reliability of the Counseling Center Assessment of Psychological Symptoms-Japanese Version2021

    • Author(s)
      Ryo Horita, Akihiro Nishio, Aki Kawamoto, Tadahiro Sado, Benjamin D. Locke, Mayumi Yamamoto
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research

      Volume: -

    • NAID

      210000167427

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The effect of remote learning on the mental health of first year university students in Japan2020

    • Author(s)
      Ryo Horita, Akihiro Nishio, Mayumi Yamamoto
    • Journal Title

      Psychiatry Research

      Volume: 295 Pages: 113561-113561

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 発達障害特性のある学生への地域連携就労支援:地方都市における試み2020

    • Author(s)
      堀田亮
    • Journal Title

      学生相談研究

      Volume: 41 Pages: 95-106

    • NAID

      40022465119

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of the Counseling Center Assessment of Psychological Symptoms‐Japanese version: Pilot study2020

    • Author(s)
      Ryo Horita, Aki Kawamoto, Akihiro Nishio, Tadahiro Sado, Benjamin D. Locke, Mayumi Yamamoto
    • Journal Title

      Clinical Psychology & Psychotherapy

      Volume: 27 Issue: 1 Pages: 97-105

    • DOI

      10.1002/cpp.2412

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 大学入学時の精神的健康度と休学・退学・留年状況の関連2019

    • Author(s)
      堀田亮, 西尾彰泰, 栗木由美子, 今村七菜子, 加納亜紀, 山本眞由美
    • Journal Title

      CAMPUS HEALTH

      Volume: 56 Pages: 205-210

    • NAID

      40022282390

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] George Washington UniversityおよびAmerican Universityの保健管理施設見学の報告―国際連携委員会より―2019

    • Author(s)
      山本眞由美, 丸谷俊之, 柳元伸太郎, 堀田亮, 中川克
    • Journal Title

      CAMPUS HEALTH

      Volume: 56 Pages: 268-273

    • NAID

      40022282444

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学新入生の首尾一貫感覚(SOC)と生活習慣,精神的健康度との関連2019

    • Author(s)
      佐々木恵理, 堀田亮, 西尾彰泰, 山本眞由美
    • Journal Title

      CAMPUS HEALTH

      Volume: 56 Pages: 199-204

    • NAID

      40022282386

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地方都市における地域連携型の障害学生就労支援2019

    • Author(s)
      西尾彰泰, 堀田亮
    • Journal Title

      CAMPUS HEALTH

      Volume: 56 Pages: 70-74

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] The Impact of the COVID-19 Pandemic on the Mental Health of First-Year University Students in Japan: A Comparative Study from 2019 to 20212022

    • Author(s)
      Horita R, Nishio A, Yamamoto M
    • Organizer
      American College Health Association Annual Meeting 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 障害のある医療系学生の支援の現状2022

    • Author(s)
      堀田亮
    • Organizer
      第56回医学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] COVID-19のパンデミックが大学生の精神的健康に与えた影響:感染拡大前後の比較から2022

    • Author(s)
      堀田亮, Natlie Nagib, 今村七菜子, 岡本綾子, 栗木由美子, 足立美穂, 田尻下聡子, 三輪貴生, 山本眞由美
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生の心理的な相談において短期でニーズに応えることのできた場合の支援方法の特徴2022

    • Author(s)
      今村七菜子, 堀田亮, 栗木由美子, 岡本綾子, 足立美穂, 三輪貴生, 田尻下聡子, 山本眞由美
    • Organizer
      第60回全国大学保健管理研究集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 中長期的な心理支援に至る学生はどのような特徴を有しているのか2022

    • Author(s)
      堀田亮, 今村七菜子, 栗木由美子, 岡本綾子, 足立美穂, 三輪貴生, 田尻下聡子, 山本眞由美
    • Organizer
      第60回全国大学保健管理研究集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] CCAPS-iQASの実用性に関する検討(1):再検査信頼性とユーザ満足度の観点から2022

    • Author(s)
      堀田亮, 今村七菜子, 岡本綾子, 栗木由美子, 足立美穂, 三輪貴生, 田尻下聡子, 深尾琢, 山本眞由美
    • Organizer
      第44回全国大学メンタルヘルス学会総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍の学生支援の勘所2022

    • Author(s)
      堀田亮
    • Organizer
      大学教育改革フォーラムin東海2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] The Impact of the COVID-19 Pandemic on the Mental Health of First-Year University Students: Comparison Between 2019 and 2020.2021

    • Author(s)
      Horita R, Nishio A, Yamamoto M
    • Organizer
      American College Health Association, Virtual Annual Meeting, 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] COVID-19のパンデミックは大学生のメンタルヘルスにどのような影響を与えたのか? :3年間の新入生データの比較から2021

    • Author(s)
      堀田亮, 西尾彰泰, 今村七菜子, 岡本綾子, 足立美穂, 田尻下聡子, 栗木由美子, 山本眞由美
    • Organizer
      第43回全国大学メンタルヘルス学会総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] CCAPSウェブ回答システムの開発:メンタルスクリーニングと介入効果測定のために2021

    • Author(s)
      堀田亮, 下山吉洋, 佐野初夫, 坪井成吉, 今村七菜子, 岡本綾子, 栗木由美子, 西尾彰泰, 山本眞由美
    • Organizer
      第59回全国大学保健管理研究集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大学閉鎖に伴う自宅待機を経験した新入生の精神的健康度の特徴:前年度との比較から2020

    • Author(s)
      堀田 亮, 西尾 彰泰, 栗木 由美子, 今村 七菜子, 加納 亜紀, 山本 眞由美
    • Organizer
      第58回全国大学保健管理研究集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Counseling Center Assessment of Psychological Symptoms-Japaneseの妥当性の検討2020

    • Author(s)
      堀田亮
    • Organizer
      日本学生相談学会第38回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] CCAPS-Japaneseによる心理・精神状態のアセスメントの新たな可能性2019

    • Author(s)
      堀田亮
    • Organizer
      全国大学保健管理協会第57回東海・北陸地方部会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学生相談におけるビッグデータ蓄積の意義と活用2019

    • Author(s)
      堀田亮
    • Organizer
      甲南大学学生相談室特別公開シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 学生相談カウンセラーと考えるキャンパスの危機管理2022

    • Author(s)
      全国学生相談研究会議
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      遠見書房
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 実践!健康心理学:シナリオで学ぶ健康増進と疾病予防2022

    • Author(s)
      日本健康心理学会
    • Total Pages
      193
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] CCAPS-iQASのWebサイト

    • URL

      https://ccaps.benkyoenkai.org

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi