• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a psychoeducational program to promote appropriate Internet use among youth with developmental disabilities

Research Project

Project/Area Number 19K14450
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

Ogura Masayoshi  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (50508520)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords発達障害 / 知的障害 / インターネット利用 / 心理教育プログラム / 心理教育 / 自閉スペクトラム症 / ソーシャルスキル
Outline of Research at the Start

特別支援教育が始まり,発達障害・知的障害のある児童生徒への情報通信技術(以下,ICT)を使った支援も広まりをみせているが,発達障害・知的障害のある青少年が安心してインターネットを利用するために必要な情報やスキルに関する研究はほとんど行われていない。発達障害・知的障害のある青少年にとっても,適切なインターネット利用方法を学ぶことは,これからもインターネットの普及と発展が広まるであろう社会で適応的な生活を送るために必要不可欠である。そこで本研究では,発達障害・知的障害のある青少年のインターネット利用の実態を明らかにし,よりよく利用するための心理教育プログラムを開発する。

Outline of Final Research Achievements

From the start of this study, we have considered the development of a psychoeducational program that considers the characteristics of youths with developmental disabilities as an urgent necessity. Therefore, this study clarified the status of Internet use and related troubles among youths with developmental disabilities and identified the factors necessary to solve and prevent the problems by identifying and examining good practices. Next, it examined the content of a psychoeducational program on Internet use for youths with developmental disabilities. And then, Mainly based on a questionnaire survey of the parents of children with developmental disabilities, the content of the program for youths with developmental disabilities was examined, and a leaflet was created to support appropriate Internet use among youths.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

インターネットが普及している現代において,当然ではあるが,発達障害のある青少年にとっても適切なインターネット利用方法について学び、トラブルに巻き込まれないためのスキルを身につけることは,学齢期だけでなく、長期的に社会で適応的な生活を送るために必要不可欠なものである。本研究の成果から、発達障害のある青少年のインターネット利用の実態と、「過度なインターネット利用」や「SNS・メッセージアプリでの対人関係上のトラブル」を中心に予防や解決のためのエッセンスがある程度明らかになった。そして、心理教育プログラムに必要な要素や、その実践を広げるための方向性を示すことができた点で有用であると考えている。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 自閉スペクトラム青年の余暇支援アプリケーションを活用したコミュニケーション支援の実践研究2023

    • Author(s)
      明翫光宜・曽我部哲也・小倉正義・辻井正次
    • Journal Title

      中京大学現代社会学部紀要

      Volume: 17 Pages: 71-88

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Review of the studies on the utilization of tablet computer in special schools for children with intellectual disabilities2023

    • Author(s)
      小倉正義・辻歩実
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 37 Pages: 99-108

    • DOI

      10.24727/00029671

    • ISSN
      1880-6864
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/29686

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] わが国の教師の信念/ビリーフに関する研究の成果と展望―多様な教育的ニーズに応える意識とは?-2022

    • Author(s)
      辻歩実・小倉正義
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 36 Pages: 215-220

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 生活困窮者支援におけるアセスメントの現状と課題2022

    • Author(s)
      明翫光宜・高柳伸哉・鈴木勝昭・鈴木康之・伊藤大幸・村山恭朗・山根隆宏・小倉正義・水間宗幸・白石雅一・望月直人・水口勲・中島卓裕・浜田恵・中島俊思・野沢朋美・曽我部哲也・辻井正次
    • Journal Title

      臨床精神医学

      Volume: 51(2) Pages: 195-203

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生の学習に関する自己効力感と動的学校画における描画特徴との関連2021

    • Author(s)
      山西健斗・小倉正義
    • Journal Title

      兵庫教育大学教育実践学論集

      Volume: 22

    • NAID

      120007027841

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自治体におけるペアレントメンターの活動に関する全国調査2020

    • Author(s)
      原口英之・小倉正義・加藤香・竹澤大史・吉川徹・安達潤・井上雅彦
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 42(3) Pages: 271-278

    • NAID

      40022451851

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Emotion regulation, Social interaction anxiety, and Affilication motives of Japanese adolescents Addicted to the Internet.2020

    • Author(s)
      Hamada, S., Kaneko, H, Ogura,M. & Okayasu, T.
    • Journal Title

      明治大学心理社会学研究

      Volume: 15 Pages: 33-45

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 都道府県・政令指定都市におけるペアレントメンターの養成及び活動に関する実態調査2020

    • Author(s)
      原口英之・小倉正義・山口穂菜美・井上雅彦
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究

      Volume: 17-2 Pages: 51-58

    • NAID

      130007992717

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習困難感を抱える児童の心理面に着目した学習支援の意義-夏休み中の親子グループでの支援を通して-2019

    • Author(s)
      山西健斗・小倉正義
    • Journal Title

      鳴門教育大学 心理・教育相談室紀要

      Volume: 14 Pages: 3-9

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 新型コロナウイルス感染症(COVID-19)の大流行が中学生に与えた 長期的な影響-教師と生徒へのアンケート調査より2023

    • Author(s)
      小倉正義・金子一史
    • Organizer
      第64回 日本児童青年精神医学会総会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] The impact of threats on child and adolescent mental health: Covid-19 pandemic, natural disasters, and Ukraine war.2023

    • Author(s)
      Hitoshi Kaneko, Andre Sourander, Sanju Silwa, Masayoshi Ogura, Tjhin Wignal, Say How Ong
    • Organizer
      ASCAPAP 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 自閉症スペクトラムのある青少年のインターネット利用に関する研究2022

    • Author(s)
      小倉正義
    • Organizer
      第63回児童青年精神医学会総会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 支援困難な児童生徒の指導にあたる教員のメンタルヘルスについてー特別支援学校における社会的トラブルに関する指導のストレス要因2022

    • Author(s)
      赤塚めぐみ・堀江まゆみ・小倉正義
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回総会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校におけるアセスメントを活かした授業づくり2022

    • Author(s)
      尾関美和・田中和也・立和名信行・藤本洋美・田村隆宏・小倉正義
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回総会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害のある人の地域コミュニティーにおける社会的トラブル等の危機に対する支援 に関する調査① ~緊急時支援の実態~2021

    • Author(s)
      堀江まゆみ・冨樫恭平・高岸幸弘・小倉正義
    • Organizer
      第62回日本児童青年精神医学会総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害のある人の地域コミュニティーにおける社会的トラブル等の危機に対する支援 に関する調査②-緊急時支援のケース状況から伺われるリスク因子-2021

    • Author(s)
      小倉正義・堀江まゆみ・冨樫恭平・高岸幸弘
    • Organizer
      第62回日本児童青年精神医学会総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 通常学級での学習困難児への支援におけるICT活用に対する態度―特別支援教育に関するイラショナル・ビリーフとの関連に着目して―2020

    • Author(s)
      辻歩実・小倉正義
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] LINE利用に関する不合理な信念尺度作成の試み-大学生・大学院生を対象に-2019

    • Author(s)
      小倉正義・藤本優紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Effectiveness of a facilitator program for parent training in Japan.2019

    • Author(s)
      Ogura, M.
    • Organizer
      The World Congress of the International Association of the Scientific Study of Intellectual and Developmental Disabilities
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 子どもたちの未来と社会への扉を拓くGIGA実現ハンドブック2023

    • Author(s)
      八釼明美・中川斉史・村川雅弘編著 (小倉正義・分担執筆)
    • Total Pages
      167
    • Publisher
      教育開発研究所
    • ISBN
      9784865605730
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 発達障がいといじめ: 発達の多様性に応える予防と介入2023

    • Author(s)
      小倉正義編著
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      学苑社
    • ISBN
      9784761408411
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] こころの危機への心理学的アプローチ2019

    • Author(s)
      窪田 由紀、森田 美弥子、氏家 達夫、河野 荘子、金子 一史、清河 幸子
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      金剛出版
    • ISBN
      9784772417020
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教育・学校心理学2019

    • Author(s)
      川畑 直人、大島 剛、郷式 徹、水野 治久、串崎 真志
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623086078
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi