• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigating the unit of language acquisition: young children's chunk-based learning of Japanese verb predicates

Research Project

Project/Area Number 19K14474
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10040:Experimental psychology-related
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

Tatsumi Tomoko  神戸大学, 国際文化学研究科, 講師 (60837988)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords第一言語習得 / 日本語 / 言語習得 / データ解析 / コーパス / 心理言語学 / 言語学 / 会話 / 動詞
Outline of Research at the Start

本研究は私たちがどのように言語を習得するか、その学習のプロセスを探る心理言語学研究です。日本語の動詞述語は、例えば「食べられなかった」や「行っちゃったんだね」など、様々な機能や意味を担い、内部構造が複雑です。こうした日本語の動詞述語という形態的に複雑でバリエーションの多い構造体系を対象に、最新の統計学習モデルを用いた大量の発話データの解析による探索的研究、およびその結果を検証する幼児対象の発話実験と構造プライミング実験を行い、多面的なアプローチから幼児の言語習得の単位を解明することを目指します。

Outline of Final Research Achievements

This project studied an important aspect of children's developing grammar by analyzing the corpus data from child-caregiver conversations in Japanese.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、日本語の第一言語習得について、データの量的分析から体系的な理解を得るためのもので、人間言語およびその学習についての基礎的研究として位置付けられる。特に英語を中心に研究が進む分野において、言語類型的に大きく異なる日本語を研究することで、一般理論を検証することができる。
社会的意義としては、本研究は基礎研究であり、社会的活動を視野に入れたものではない。しかし言語習得プロセスの理解を明らかにする基礎的研究が、長期的に言語の理解を進め、特に言語発達における障害や言語教育に関する領域において役立つことが考えられる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2021 2020

All Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Presentation] Children's Repetitions Change in Abstractness: a Quantitative Analysis on Japanese Child-Caregiver Conversations2022

    • Author(s)
      Tomoko, TATSUMI, Motoki, SAITO
    • Organizer
      Lancaster Conference on Infant & Early Child Development
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How do Japanese-speaking children learn to say うん, a Japanese discourse marker?.2021

    • Author(s)
      巽智子, Sala Giovanni
    • Organizer
      The 22nd International Conference of Japanese Society for Language Sciences
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 構文の学習と部分的生産性の条件づけ要因の探索的研究2021

    • Author(s)
      木原恵美子、巽智子、濵野寛子
    • Organizer
      日本認知言語学会第22回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 会話のやりとりからみる幼児の日本語動詞の文法発達2020

    • Author(s)
      巽 智子
    • Organizer
      ヒューマンコミュニケーション基礎研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi