Development of high power density MHz power converter using ultra low-profile inductor
Project/Area Number |
19K14962
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 21010:Power engineering-related
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Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
Imaoka Jun 名古屋大学, 未来材料・システム研究所, 准教授 (60772019)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | 低背化インダクタ / 塗布型磁性体コア / MHz級電力変換回路 / シミュレーション / 温度依存性 / 放熱性能 / 比透磁率 / 低背型インダクタ / ソフトスイッチング / 超低背インダクタ / 塗布型インダクタ |
Outline of Research at the Start |
本研究ではMHz駆動電力変換用超低背型(塗布型)磁気部品を研究開発する。当該研究は磁性材料の選択から, これらの材料特性のモデリング, 回路への実装手段, 実証的評価を総合的に実施するものである。上記技術は電源の小型軽量化が求められる電動化された移動体(電動車両, ドローン, 電動航空機)やワイヤレス給電技術に適用可能であり, 高周波に適した磁気部品の新しい基盤技術を研究開発する。また, 理論解析のみではなく, 実機による実証的評価まで検討し, 提案手法の妥当性と有効性も実証する。
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Outline of Final Research Achievements |
High power density power converters are strongly needed in automotive applications. In recent years, compound power semiconductors such as gallium nitride and silicon carbide that can drive at high frequencies are in the practical stage in the industry. However, when applying the high-switching frequency drive of power devices over MHz, high heat is generated in magnetic components such as transformers and inductors. To solve this issue, this research carried out comprehensive research, including magnetic material modeling, design, and magnetic structure with high heat dissipation capability. The knowledge obtained from this research will contribute to constructing high power density converters for several applications such as aircraft, Drone, and automotive applications.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
移動体に搭載される電力変換回路は高効率化に加えて、走行性能向上や車内空間拡大の面から体積・重量低減が強く要求される。特に、回路内において主要な重量・体積物である磁気部品を小型軽量化するには、パワー半導体の高周波駆動(MHz)が有効な方策の一つであるが、この場合、磁気部品で過度な発熱や損失増加、信頼性低下が課題となる。そこで、本研究で磁性材料のモデリングや回路との連携シミュレーション(フロントローディング設計へ寄与)、高放熱構造(塗布型インダクタや新構造のスプリットコアを用いたインダクタ)を提案し、回路中で発熱面・サイズの面から性能ボトルネックとなりやすい磁気部品の性能向上を実現した。
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Report
(4 results)
Research Products
(21 results)