• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

人口減少社会に対応した日本版コモンコア教育環境の開発

Research Project

Project/Area Number 19K15168
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
Research InstitutionKanagawa University (2022-2023)
Tokyo Institute of Technology (2019-2021)

Principal Investigator

立花 美緒  神奈川大学, 建築学部, 准教授 (50740255)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords学校建築 / コモンコア / デンマーク / 海外の学校 / 小学校 / 中学校 / 学習環境 / 教育施設 / 高等学校 / 教育空間 / 学習空間 / 小中学校 / 共用空間 / 施設計画
Outline of Research at the Start

人口減少社会を背景に、多くの自治体で、公共施設を再編し、面積を削減することが課題となっている。このような状況に対し、本研究は、欧州を中心とした、学校の核となる共有空間(コモンコア)に着目し、自治体の負担を軽減することと、児童生徒の自律的な学習や活動を支えることを両立させた、豊かな教育空間像を提示することを目的としている。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は国内外の学校の核となる共用空間「コモンコア」を対象とし、自治体の負担を軽減することと、児童生徒の自律的な学習や活動を支えることを両立させた豊かな教育空間像を提示することを目的としている。2023年度は、国内外のコモンコアを有する学校建築について、図面とデータの分析と考察、国内事例について訪問調査を行った。研究実施計画の以下の項目に取り組んだ。
1.コモンコアによる学校全体の面積の削減方法:コモンコアを内包する校舎について、図面の分析を行った。
2.コモンコアの地域施設としての活用と自治体の公共施設再編手法:国内事例について訪問調査を行った。4校の小学校の統合校ではコモンコアが統合の象徴としての場として設計者から提案され地域との交流の場として使用されていること、また、過疎化が進行した地域で地域住民が日常的に通う事例があったことをを明らかにした。
3.コモンコアの物理的環境と児童生徒の自律的な学習と活動:国内事例について訪問調査を行い、コモンコアが学級・学年をこえた学びや活動で使用され、教員同士の同僚感や支え合いにも繋がっていることを明らかにした。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

4: Progress in research has been delayed.

Reason

前年度までの新型コロナウィルスの影響により、海外の訪問調査が遅れている。国内の訪問調査については概ね完了した。文献調査、図面分析については当初の計画以上に進めている。

Strategy for Future Research Activity

前年度までの新型コロナウィルスの影響により、遅れていた海外事例の訪問調査を実施し、分析を取りまとめる予定である。

Report

(5 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2022 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] ENGLISH LESSON ACTIVITIES AND SYSTEMS OF SETTINGS IN DANISH SCHOOLS2022

    • Author(s)
      TACHIBANA Mio、YASUDA Koichi、MIYAMOTO Fumihito
    • Journal Title

      Journal of Architecture and Planning (Transactions of AIJ)

      Volume: 87 Issue: 793 Pages: 510-520

    • DOI

      10.3130/aija.87.510

    • NAID

      130008165941

    • ISSN
      1340-4210, 1881-8161
    • Year and Date
      2022-03-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] SPATIAL COMPOSITION AND USE OF COMMON CORES IN DANISH <i>GYMNASIER</i>2020

    • Author(s)
      立花美緒, 藤井佳人, 安田幸一, 宮本文人
    • Journal Title

      Journal of Architecture and Planning (Transactions of AIJ)

      Volume: 85 Issue: 775 Pages: 1841-1851

    • DOI

      10.3130/aija.85.1841

    • NAID

      130007919400

    • ISSN
      1340-4210, 1881-8161
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] デンマークの小中学校におけるコモンコアの機能と利用状況-北欧の学校におけるコモンコアの構成と活動その32019

    • Author(s)
      立花美緒
    • Organizer
      2019年度日本建築学会大会(北陸)学術講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi