Development of planning support methodology for enhancing daily life accessibility through integrated land-use, facilities, and transportation planning
Project/Area Number |
19K15185
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
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Research Institution | University of Tsukuba (2021-2022) The University of Tokyo (2019-2020) |
Principal Investigator |
Eom Suyong 筑波大学, システム情報系, 准教授 (90823451)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 施設配置 / 土地利用配置 / 公共交通 / 空間設計 / 集約的都市構造 / 立地適正化計画 / 施設配置計画 / 土地利用計画 / 拠点計画 / 人流変化 / 広域連携 / アクセスビリティ / コンパクトシティ / 拠点配置 / 利便性の評価 / 土地利用 / 交通計画 / 施設計画 / 交通計画k / 計画支援 |
Outline of Research at the Start |
近年、日本の都市において、人口減少と高齢化、地球レベルの環境問題に対応しながら、住民の生活の質が担保できる空間構造を構築していくことが重要な課題となっている。本研究では、「住民が施設を利用する際の到着しやすさ」という利便性の観点から土地利用、施設、交通を連携して評価できるアクセシビリティ指標と、それに基づいた自治体の都市構造の診断・課題の抽出手法を提案し、日本全国の自治体における現況と課題を明らかにする。さらに、アクセシビリティの向上に向け、土地利用規制、施設の再編、新しいサービスを含んだ交通計画の効果に基づいた計画支援手法を開発することで、証拠に基づく政策立案に寄与することが期待できる。
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Outline of Final Research Achievements |
This study developed planning support methodologies for urban structures to ensure the quality of residents' living environment, focusing on land use, facility placement, and public transportation. Firstly, we proposed a land use allocation model and a pedestrian distribution index, which revealed desirable land use patterns and the pedestrian activity patterns in urban areas. Secondly, we suggested an evaluation method for facility convenience and an urban core allocation model that considers the travel for visiting multiple facilities. This allowed us to quantitatively demonstrate ways to improve accessibility and decide the type and location of necessary facilities in relation to the public transportation network. Thirdly, we developed an evaluation and design method for the public transportation network, highlighting its characteristics in balancing travel demand and operating costs in coordination with facilities and urban cores.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,「住民が施設を利用する際の到着しやすさ」という利便性の観点から,土地利用,施設,交通を連携して評価できるアクセシビリティ指標と,それに基づいた自治体の都市構造の診断・課題の抽出手法を提案し,日本全国の自治体における現況と課題を明らかにし,施設利用の利便性と運営コストを考慮した空間計画の実現に向けた土地利用・施設・公共交通における計画手法を提案した.本研究の成果により,都市機能・居住誘導区域の設定などの土地利用規制,施設の計画的な再編,交通網の再編を連携した空間計画の実現が期待される.
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Report
(5 results)
Research Products
(33 results)