Turbulence simulation around complex geometries with high-order low-dissipative scheme
Project/Area Number |
19K15205
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 24010:Aerospace engineering-related
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Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
Abe Yoshiaki 東北大学, 流体科学研究所, 助教 (40785010)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 圧縮性流体 / 高次精度手法 / 非構造格子 / 高次精度非構造スキーム / CFD / 複雑形状 / 流束再構築法 / 流体力学 / GPU |
Outline of Research at the Start |
航空宇宙工学分野において,複雑な形状を有する物体周りの流れやそれに起因する音響場を正確に理解する数値解析は,精密な設計が求められる環境適合性の高い航空宇宙機の開発において必要不可欠な技術である.本研究では,より複雑な形状周りの非定常乱流解析が可能となる数値解析手法を構築し,その有効性を実証する事を狙う.そのために,圧縮性流体の非構造高次精度離散化手法と,最新の計算機アーキテクチャ(Graphic Processing Unit: GPU)の双方を用いた枠組みを構築する.
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Outline of Final Research Achievements |
This study performs compressible turbulence simulation around complex geometries, e.g., flows around aircraft, using the high-order scheme with unstructured grid (more specifically, flux-reconstruction scheme: FR). The objective of this study is to demonstrate an applicability of the FR scheme to practical complex geometries based on the evaluation of numerical stability and accuracy. The simulation targets were aircraft landing gear and low-pressure turbine blade of aircraft engines, and the results indicated that the simulation using the present stabilization techniques becomes unstable on tetrahedral cells with second-order accurate shape function, which will be left as a future problem. Furthermore, the FR scheme has been extended to the use of variable computational architectures, and the efficient implementation for the vector computer were demonstrated using NEC SX-Aurora in this study.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,航空機周りの流れに代表される複雑な形状周りの圧縮性流体に対し,物体の形状表現に優れた非構造格子による高精度の数値解析手法(流束再構築法)を適用することで数値安定性と精度を検証し,同手法の実用問題への適用可能性を示した.航空機着陸脚やエンジン低圧タービン翼周りの複雑な流れ場を流束再構築法により高精度に解析可能であることを実証した一方で,このような複雑な物体周りでは計算の不安定性が残されることも課題として示された.また,同手法を様々な計算機環境で実行可能となるよう拡張し,今後の計算機技術の進歩に合わせて更に高い精度で圧縮性流体を解析する基盤が整ったと言える.
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Report
(3 results)
Research Products
(13 results)