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The estimation of disbond behavior of adhesively-bonded joints with the crack arrester of a convex/concave shape

Research Project

Project/Area Number 19K15215
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 24010:Aerospace engineering-related
Research InstitutionJapan Aerospace EXploration Agency

Principal Investigator

Yasuoka Tetsuo  国立研究開発法人宇宙航空研究開発機構, 航空技術部門, 主任研究開発員 (80746735)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsクラックアレスター / VCCT / き裂進展解析 / DCB試験 / 接着接合 / DCB試験片 / シングルラップ継手 / Cohesive要素 / 接着接合継手 / 航空機構造 / 複合材料 / Cohesive Zone Model
Outline of Research at the Start

航空機構造に複合材と,継手金具としてチタン合金材の適用が増加する中,空力特性向上や軽量化の観点から,ボルトやリベット等の機械締結継手に替わる接着接合継手が注目されている.しかし安全上,接着接合継手には接着はがれ(き裂)が一定以上に拡大しないためのクラックアレスターが必要である.本研究では複合材とチタン合金の接着接合継手を想定し,チタン合金接着面にレーザー溶融表面処理で形成した凹凸形状について,クラックアレスターとしての機能性を検証する.具体的には,接着層内に凹凸形状を有する接着接合継手のき裂進展挙動を予測できるシミュレーションモデルを構築して評価する.実験的検証もあわせて行う.

Outline of Final Research Achievements

In this study, a rectangular convex/concave shape formed on adherend surfaces for the purpose of arresting crack growth in bondline of adhesively bonded joints was proposed, and it was analytically and experimentally revealed the convex/concave shape increased crack propagation resistance for double cantilever beam specimens. When the crack reached around the convex/concave shape, the stress distribution in the bondline changed and strain energy was accumulated in the adherend, which dispersed the stress concentration at the crack tip, resulting in increase of the crack propagation resistance. It is noteworthy that the crack growth was arrested even when the convex/concave shape did not interrupt the crack path.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

脱炭素社会実現のため、航空機の二酸化炭素排出削減が求められている。その実現のアプローチは様々にあるが、機体軽量化による燃費性能改善は1つの手段である。近年は複合材適用により機体軽量化が進んでいるが、更なる軽量化達成にはボルトやリベットを使用しない継手構造の適用が不可欠である。接着接合継手はそれを実現できるが、クラックアレスター技術の構築が未解決課題である。本研究はこの課題解決に資するものである。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2021 2020

All Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Presentation] 凸形状を利用した接着接合継手のクラックアレストコンセプト2021

    • Author(s)
      安岡哲夫,平川璃織,水谷義弘
    • Organizer
      第63回構造強度に関する講演会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 航空機複合材構造の接着接合技術2021

    • Author(s)
      安岡哲夫
    • Organizer
      日本機械学会2021年度年次大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] クラックアレスターを用いた接着接合継手の破壊制御2020

    • Author(s)
      平川璃織, 安岡哲夫, 水谷義弘
    • Organizer
      第12回日本複合材料会議(JCCM-12)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 水素用複合圧力容器の健全性保証のための非破壊検査・モニタリングに関する一考察2020

    • Author(s)
      水谷義弘, 平川璃織, 安岡哲夫
    • Organizer
      第12回日本複合材料会議(JCCM-12)
    • Related Report
      2020 Research-status Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

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