Development of a fluid-ice-ship interaction solver using moving particle semi-implicit method
Project/Area Number |
19K15218
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 24020:Marine engineering-related
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
Iida Takahito 大阪大学, 大学院工学研究科, 助教 (50837573)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 粒子法 / 氷海工学 / 船舶海洋工学 / CFD / Marginal ice zone / Marginal Ice Zone / ポアソン方程式 / 流体-氷-船舶連成 / 海氷工学 / 数値流体解析 |
Outline of Research at the Start |
近年北極海の海氷は減少しつつある。これまで船舶は海一面が氷板に覆われている中を運航することが多く、氷-船舶の連成問題を考えれば十分であった。しかし海氷の減少に伴って海面が露呈した環境が増えてきたため、流体に浮かぶ氷が船舶に及ぼす影響を解明する必要が出てきた。本研究ではこのような状況下で船舶に働く力を正確に推定することで今後起こりうる事故を未然に防ぐことを目的とし、粒子法を用いた流体-氷-船舶の連成解析手法を開発する。本研究は流体力学、構造力学、破壊力学を跨ぐ複合領域の課題であり、本研究で開発した手法は船舶海洋工学のみならず、様々な分野への展開が期待できる。
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Outline of Final Research Achievements |
A numerical method based on the moving particle semi-implicit method (MPS) was developed to accurately calculate fluid-ice-ships interaction problems. First, a program code was developed to solve the fluid, rigid-body, and elastic-body interaction problems, and it was found that the slamming load of a ship hull increases due to ice floe in the vicinity of the hull. From this result, it was also found that the convergence of the MPS to the numerical conditions (particle size and time step size) is poor. It was determined that this problem was caused by the source term in the pressure Poisson equation and proposed a new source term "RF-SDS" with improved time convergence. As a result, numerical calculations for various problems, including the above problem, can be performed with high accuracy without tuning the numerical calculation conditions.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、これまで用いられてこなかった北極海航路の今後の展望を鑑みて、従来とは異なる氷と波が存在する海域において船体がどのような危険に遭遇するかを数値計算によって明らかにすることを目的としている。本研究によって、氷がない海域に比べ、氷がある海域では船体に働く荷重が増加しうることを明らかにした。これは今後北極海に適した商船を開発するうえで重要な知見である。また、上記の目標のために粒子法に基づく計算手法の高精度化も行った。これは氷海工学のみならず、様々な流体領域において精度よく、かつロバストに数値計算するために用いることができる。
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Report
(5 results)
Research Products
(12 results)