A study on an auction-based scheduling method to take on customers' preference
Project/Area Number |
19K15240
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 25010:Social systems engineering-related
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Research Institution | Aoyama Gakuin University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | オークション / 生産システム / サービスメカニズムデザイン / 集合知メカニズム / スケジューリングオークション / スケジューリング / Scheduling Auction / クラウドマニュファクチャリング / メカニズムデザイン / マスカスタマイゼーション |
Outline of Research at the Start |
高い生産効率と多様な顧客ニーズへの対応の両立を目指すマスカスタマイゼーション実現の鍵は顧客を生産に巻き込むことであるとされている.本研究では,これまで単なる製品の購入者と捉えられていた顧客を「生産に関わる計画の立案者」とし生産に巻き込むことを目指す.企業が自身の基準で日程計画(生産スケジュール)を立案するのではなく,顧客同士が交渉を行うことで日程計画を立案する手法を提案し,それを用いたシリアスゲームを開発する.開発したゲームを人間がプレイした時のプレイログを分析し,計画立案時の顧客の行動が他者及び最終的に立案される計画に与える影響を明らかにすることで顧客を生産に巻き込むことの有効性を検討する.
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Outline of Final Research Achievements |
This research project targets a problem multiple customers first submit some information, and then a company determines which service it provides to each customer under limited resources. In this problem, there is an incentive for a customer to declare incorrect information to make the adopted service better for itself. That is, the problem has aspects of game situations. This project proposes a framework of Scheduling Auction to design a rule of the game to maximize the social surplus of the service determined as a consequence of the game.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ものづくりに限らず広い意味での「サービス」の提供に対して適用可能な,サービスの提供者と受容者間の価値共創の枠組みを構築した点に本研究の学術的な意義がある.提案手法を用いることでサービスの受容者たちに私的情報である自身の効用を正直に申告させることが可能となり,それにより提供者が提供するサービスが提供者と全ての受容者にとってより良いものとなることを示した点で社会的にも意義の大きい成果が得られたといえる.
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Report
(5 results)
Research Products
(12 results)