• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Practical Agricultural Education Model in Nepalese Secondary Education

Research Project

Project/Area Number 19K15918
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 41010:Agricultural and food economics-related
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

Hamano Mitsuru  信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 准教授 (30626586)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords農業教育開発 / 実践的農業教育 / 参加型教育改善手法 / アクションリサーチ / 持続的農業技術 / 地域農業との連携 / 中等教育における技術教育 / 地域農業・実習・座学の連携 / 中等教育における農業教育 / オンラインGISの活用 / GISの活用 / 標高データ / 参加型教育改善 / 農業教育 / 中等教育強化 / 教育開発 / 実践教育 / 持続的農村開発
Outline of Research at the Start

本研究ではネパール教育省が2014年より中等教育に導入し始めた技術教育課程のなかでも農業教育に焦点を当てる。ネパールの中等教育の農業教育を導入している3つの地域の高校において、実践的教育体制・指導方法を提言・構築することを目標とする。対象地域は、ネパールの地理的・気候的環境の違いを考慮して、亜熱帯地域(タライ平原)、温帯地域(丘陵地)、高冷地域(山間地)から3校選び、教育体制・指導方法の実態を把握し課題を抽出する。周辺地域の農業や農村での食生活・資源利用について調査を行い,それらを合わせて分析し、地域の農業に適合できる実践的な教育内容・指導方法を提案し、試行することで具体的な提言を作成する。

Outline of Final Research Achievements

The agricultural courses in secondary education have been introduced in Nepal since 2014 for capacity dvelopment toward poverty reduction and economic development. This study selected three agricultural schools in mountainous, hilly, and plain areas, and participatory action research was conducted to identify issues and solutions. A four-level evaluation of students' perception of teaching methods and acquisition of knowledge and skills was also conducted.
As a result, the common issues such as the discrepancy between the classes and local agriculture were identified, and solutions were implemented. Correlation analysis of the questionnaire results showed that the practical training that took into account the characteristics of each region's agriculture and its location was highly effective in terms of learning, including research on local agriculture, practice of new agricultural technologies, knowledge to be learned and earned, and comparative experiments.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の調査対象校で導入された授業改善方法の特徴として、相互訪問先の学校や日本の農業高校の授業方法をそのまま取り入れるのではなく、参考にしつつも、教員自身がそれぞれの学校周辺の環境、農業体系や加工業、有機物等資源利用、インフラ整備状況や市場との距離などの立地条件などを加味し、地域で必要とされる人材の育成や地域の農業振興方法を検討したうえで、授業の改善を模索したことにある。その上で導入された授業方法の教育効果が確認されたことから、教員自身が主体的に地域の農業を理解し、持続的な地域振興に資する人材を育てる授業に改善することが実践的な農業教育方法につながると考える。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 中山間地域における水田畦畔の傾斜度・面積・畦畔率の算出方法の開発  ―地理情報システム・精密標高モデル(DEM)の活用事例―2022

    • Author(s)
      浜野充・木滝勇一朗・倉田祐輔・渡邉修
    • Journal Title

      農作業研究

      Volume: 57(1) Pages: 13-20

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Improvements in Agricultural Education at Secondary Schools in Nepal: A Case Study in Mustang District2020

    • Author(s)
      Kurata, K., Adachi, K., Kafle, S., Nemoto, K., and Hamano, M.
    • Journal Title

      International Journal of Environmental and Rural Development

      Volume: 11 Issue: 2 Pages: 53-61

    • DOI

      10.32115/ijerd.11.2_53

    • ISSN
      2185-159X, 2433-3700
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] ネパール中等教育農業課程における地域農業調査実習の導入の効果2023

    • Author(s)
      竹中結生、浜野充、森田千春
    • Organizer
      日本国際地域開発学学会2023年度春季大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ネパール中等教育農業課程における授業方法の改善とその効果2023

    • Author(s)
      竹中結生、根本和洋、浜野充
    • Organizer
      日本国際地域開発学学会2023年度秋季大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 水田畦畔の角度・面積・畦畔 率の算出方法の開発:地理情 報システム・精密標高モデル (DEM)の活用事例2021

    • Author(s)
      浜野充・木滝勇一朗・倉田 祐輔・渡邉修
    • Organizer
      日本農作業学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Improvements in Agricultural Education at Secondary Schools in Nepal: A Case Study in Mustang District2020

    • Author(s)
      Yusuke KURATA, Kazuki ADACHI, Sirjana KAFLE, Kazuhiro NEMOTO, Mitsuru HAMAN
    • Organizer
      International Conference of Environmental and Rural Development
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Improvements in Agricultural Education at Secondary Schools in Nepal: A Case Study in Mustang District2020

    • Author(s)
      Yusuke KURATA, Kazuki ADACHI, Sirjana KAFLE, Kazuhiro NEMOTO, Mitsuru HAMANO
    • Organizer
      International Conference of Environmental and Rural Development
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi