• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Competency Learning Outcome Indicators Inclusive of Community Oriented Care in a Bachelor's Program in Nursing

Research Project

Project/Area Number 19K19503
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionUniversity of Nagasaki

Principal Investigator

SAKAMOTO Hitomi  長崎県立大学, 看護栄養学部, 講師 (30574339)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords地域包括ケア / 役割理論 / 看護師 / コンピテンシー / 看護学士課程 / コンピテンシーに基づく教育
Outline of Research at the Start

「看護学教育モデル・コア・カリキュラム」が公表され、基盤となる能力を培う看護基礎教育が注目されている。しかし、「地域包括ケアの中の看護の役割と機能」が不明確であること、地域包括ケアが地域の特性・資源に沿って多面的に実施されていることから、地域包括ケアのコンピテンシーが確立されておらず、学修成果指標が設定されていない。そこで本研究では、「地域包括ケアの中の看護の役割と機能」を明確にしたうえで、地域の特性に沿った地域志向型ケアの視点を持った能力と、「地域包括ケアにおいて看護の役割を発揮する能力」の2側面から地域包括ケアコンピテンシーを作成し、コンピテンシーに基づいた学習成果指標の開発を行う。

Outline of Final Research Achievements

To clarify the role of nursing in comprehensive community care for the practice of Competency-based Education, 209 codes and 10 categories were extracted from 51 references, and defined as “the construction of medical care support and nursing systems from a comprehensive perspective based on daily life, in collaboration with multiple professions. Furthermore, based on the role theory, the components of the role expectations for nurses in a comprehensive community care system are as follows: “to comprehensively view patients and respect their human rights, while building a support system to enable patients to continue living the life they desire,” “to assume all possible situations and coordinate support so that patients receive the support they need,” and “to provide support to patients in a manner that is appropriate for their needs. Coordination of support for patients to ensure that they receive the support they need,” and ”Provide the nursing care they need.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、本質的に曖昧であり概念が不明確であった「地域包括ケアにおいて看護の役割」について、概念分析を行いその属性を明らかにするとともに、役割理論に基づき、役割観念、社会的規範から役割期待を明確化した。これらの成果は、コンピテンシーのもととなる役割行動を具現化できるものであり、成果指標として実行可能な学習成果指標の開発につなげることができると考える。

Report

(5 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2021 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] Competency-based Education のための地域包括ケアにおける 看護の役割に関する統合的文献レビュー2023

    • Author(s)
      坂本仁美
    • Journal Title

      日本健康医学会誌

      Volume: 32巻1号

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 地域包括ケアにおける看護師に期待される役割遂行能力2021

    • Author(s)
      坂本仁美
    • Organizer
      第47回日本看護研究学会学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 地域包括ケアで活躍する看護師に対する期待度と実践度‐役割理論を用いて‐2021

    • Author(s)
      坂本仁美
    • Organizer
      第11回日本在宅看護学会学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 地域包括ケアにおける看護師に期待される役割遂行能力2021

    • Author(s)
      坂本仁美
    • Organizer
      第47回日本看護研究学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] CBE実践に向けた「地域包括ケアにおける看護の役割」に関する文献レビュー2020

    • Author(s)
      坂本仁美
    • Organizer
      日本看護学教育学会第30回学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi