Development of a new communication education program for nurses using the cognitive-behavioral model.
Project/Area Number |
19K19523
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
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Research Institution | Musashino University |
Principal Investigator |
Makino Miyuki 武蔵野大学, 認知行動療法研究所, 客員研究員 (70838078)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 精神科看護 / 認知行動療法 / コミュニケーションスキル / 対話スキル / コミュニケーション / 看護職 / 研修 / 看護 / 看護師 |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は看護師・助産師・保健師のための認知行動モデルに基づいたコミュニケーション教育プログラムを開発し、その有効性を検証することである。看護師・助産師・保健師は患者や妊産婦、その家族と生死に関わる危機的で重要な時間を共に過ごす。「共感」「傾聴」が看護師として当然の姿勢と教育されるが、具体的な方法を訓練される機会は限定的であり、看護師個々の素質や性格に委ねられている。一方、コミュニケーショントレーニングが看護の質の発展やメンタルヘルスの向上に役立つことが米国等で示されている。これらの知見から、認知行動モデルに基づいたコミュニケーション教育プログラムを開発しその有効性を検証する.
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to develop a communication education program utilizing the cognitive-behavioral model for nurses and to verify its effectiveness. Although "empathy" and "listening" are taught as natural attitudes for nurses, opportunities for systematic training are limited, and it is left to individual nurses' qualities and personalities. Based on the knowledge that communication training has been shown to be useful for developing nursing quality and improving mental health in the United States and other countries, we developed a communication education program utilizing the cognitive-behavioral model and verified its effectiveness. The educational program developed by psychiatrists and psychologists, who are skilled clinicians in cognitive-behavioral therapy, was implemented for 38 nurses and other staff members for one day.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年の研究においてコミュニケーションスキル訓練の効果が期待されている中で、申請者は教育プログラムの開発及び有効性を検証した。コミュニケーションスキルの向上だけでなく看護職のストレス軽減につながるという先行研究があることからも、本研究において看護職のための認知行動モデルを活用したコミュニケーション教育プログラムを開発した意義は大きい。今後、有効性の検証及び普及させることは日本の看護の質の発展と看護職の精神健康の向上に寄与することが期待される。
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Report
(5 results)
Research Products
(11 results)
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[Presentation] Development and Effectiveness of Communication Training for Nurses Utilizing Cognitive Behavioral Therapy.2023
Author(s)
Makino, M., Mitamura, Y., Yamamoto, H., Umemoto, I., Nakajima, S., Oi, H., Inoue, M., Horikoshi, M., Kuga, H.
Organizer
the 26th East Asian Forum of Nursing Scholars
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