Project/Area Number |
19K19540
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
|
Research Institution | International University of Health and Welfare |
Principal Investigator |
Sato Seiichi 国際医療福祉大学, 保健医療学部, 准教授 (10610793)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | ケアリング / ケアリング教育 / 看護基礎教育 / 基礎看護学教育 / 教育方法 / 教育理論 / 道徳教育 / 看護教育方法 / ファシリテーション / Narrative Based Medicine |
Outline of Research at the Start |
ケアリングは看護の本質とも呼ばれ、基礎看護教育においても重要とされている。しかし、ケアリングは学生の看護観や倫理観に左右される情動的な内容を含み、その教育方法については、これまで、臨地実習中心とされ、講義におけるケアリングの教育方法は研究されてこなかった。 そのため、本研究では、道徳教育など講義による情動教育が先行している教育学の教育方法に着目し、看護基礎教育におけるケアリングの教育への援用可能性について検討することで、講義や演習によるケアリングの教育について具体的な授業案や教育方法を構築することを目的とする。
|
Outline of Final Research Achievements |
Caring, also known as the essence of nursing, is considered important in basic nursing education. However, caring encompasses emotional aspects that can be influenced by students' views on nursing and ethics. Thus, the educational methods for teaching caring have traditionally focused on clinical practice, and teaching caring in lectures has not been extensively studied.
This study focuses on educational methods in the field of education, where emotional education has been prioritized. It examines the potential application of emotional education to the teaching of caring in basic nursing education. By incorporating moral education and Narrative Based Medicine, specific lesson plans for teaching caring through lectures and exercises have been developed.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでケアリングを学ぶのは実習とされてきた。実習は実際の対象者と学生が関わる中で、ケアしケアされる関係性を構築できることでケアリングの学びが達成されるためである。しかし、近年の入院期間の短縮化や学生の状況など学びに影響する要因が多い実習では、学生が必ずしもケアリングを学ぶことができるのか担保できない現状にある。 そこで、本研究では、授業者の環境・状況要因を調整でき、全ての学生が学びの機会が保てる学内で行われる講義、演習で活用できるNarrative Based Medicineを基盤としたケアリング教育の方法を構築できたことは、基礎看護学教育、臨床看護においても重要な意義をもつと考える。
|