• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Verification ofe emergency assessment ability and development of simulation training by Yogo teacher

Research Project

Project/Area Number 19K19655
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 58070:Lifelong developmental nursing-related
Research InstitutionNippon Sport Science University

Principal Investigator

Suzuki Kensuke  日本体育大学, 保健医療学部, 准教授 (20732506)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords養護教諭 / 緊急性の判断 / シミュレーション教育 / VirtualReality / E-learning / 動画教材 / 指導者養成 / 緊急度評価 / Virtual Reality / 新型コロナウイルス感染症 / 緊急時の対応 / 学校保健 / ファーストレスポンダー / シミュレーション
Outline of Research at the Start

養護教諭が疾病や外傷に対して行う緊急度評価能力を検証し、シミュレーション教育を開発する。また、養護教諭が学校教職員を教える教育システムを構築する。

Outline of Final Research Achievements

We performed the simulation training for 1367 teachers, the result sugessted that the confidence in emergency assessment was increased.Emergency response materials in head trauma utilizing VR were created and administered to 150 Yogo teacher, suggesting that VR materials were more effective than videos or textbooks.However, the confidence in emergency assessment decreased from before the new coronavirus outbreak.
E-learning and practical training procedures and video materials for instructors were created and web-based training sessions were conducted. As a result, the e-learning and video materials could be used immediately on site.
The ability of Yogo teachers to assess emergency was verified and simulation training was conducted. Materials were created for Yogo teachers to teach school faculty and staff.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

養護教諭は、学校管理下で発生した事故や災害時に緊急度評価し救急処置の判断が求められる。しかし、養護教諭の養成教育や初任者・現職者研修において、緊急度評価方法を学ぶ機会は殆ど与えられていない。また、学校教職員と連携し支援体制を整備することや記録が求められている。本研究によって、学校管理下で発生した事故や災害時に、緊急度評価能力を向上させるシミュレーション教育が開発できた。そして、養護教諭が学校教職員を教える教育システムを構築することが可能となった。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019

All Presentation (7 results) Book (1 results)

  • [Presentation] 養護教諭が行う緊急度評価 COVID-19による影響2021

    • Author(s)
      鈴木 健介, 北野 信之介, 須賀 涼太郎, 中澤 真弓, 山田 真吏奈, 齋藤 祐治, 野口 英一, 小川 理郎, 横田 裕行, 山本 保博
    • Organizer
      日本臨床救急医学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ファーストレスポンダーを対象としたVirtual Reality教材の開発2021

    • Author(s)
      萩原 鈴香, 北野 信之介, 須賀 涼太郎, 原田 諭, 鈴木 健介, 齋藤 裕治, 野口 英一, 小川 理郎, 横田 裕行, 山本 保博
    • Organizer
      日本臨床救急医学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 養護教諭が行う緊急度評価-COVID-19による影響2021

    • Author(s)
      鈴木健介
    • Organizer
      日本臨床救急医学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ファーストレスポンダーを対象としたVirtual Reality教材の開発2021

    • Author(s)
      萩原鈴香
    • Organizer
      日本臨床救急医学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学校教職員の呼吸の評価の正確性-観察頻度の影響-2020

    • Author(s)
      鈴木健介
    • Organizer
      日本救急医学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学校教職員における呼吸評価の正確性-観察頻度の影響-2020

    • Author(s)
      鈴木健介
    • Organizer
      日本救急医学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校教職員が行う緊急度評価能力の検証2019

    • Author(s)
      鈴木健介
    • Organizer
      日本救急医学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 月刊地域医学2021

    • Author(s)
      鈴木健介, 横田裕行
    • Publisher
      地域医療振興協会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi