• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Constructing a Model to Promote Collaboration Among Nursing Professionals in Community-Based Pediatric Home Care

Research Project

Project/Area Number 19K19678
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 58070:Lifelong developmental nursing-related
Research InstitutionIwate Prefectural University

Principal Investigator

Hara Mizue  岩手県立大学, 看護学部, 准教授 (10527427)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Keywords在宅ケア / 子ども / 家族 / 看護職 / 協働 / 障がいのある子ども / 小児在宅ケア / 多施設 / 協働促進モデル
Outline of Research at the Start

医療的ケアが実施できる体制が身近な地域で整備されることで、子どもに重症な障害があっても、子どもと家族に合わせた生活を送ることができる。本研究は、障がい児が身近な地域で支援を受け在宅生活が送ることができるために、障がい児と家族の状況、在宅ケアの現状を把握し、小児在宅ケアに携わる多施設の看護職間の協働促進モデルの構築を目的とする。この多施設における看護職の協働促進モデルの構築により、小児在宅ケアに携わる多施設の看護職間で、その地域の障がい児の状況と小児在宅ケアの現状を共有し、その地域の状況に合わせ、子どもや家族のケア技術をお互い意見交換し学びあう研修プログラムを明確にすることが期待できる。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to construct a model that promotes collaboration among nursing professionals from multiple facilities involved in pediatric home care, enabling children to live at home in their local communities. To help pediatric nurses understand the conditions in which children receive home care, a survey was conducted among such families, and results were shared during a workshop. A training program was also developed, in which medical and welfare professionals provided information on support for home care, while professionals in nursing and other fields, as well as families, exchanged opinions to help broaden understanding. In order to promote collaboration among nursing professionals in community-based pediatric home care, it is essential to understand the conditions in which children receive home care, as well as their families, create opportunities for nursing professionals to exchange opinions across facilities, and establish face-to-face relationships.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、障がい児と家族が身近な地域で医療支援を受けながら在宅生活が送ることができるために、医療支援を行う病院や施設とともに、地域の小規模の障害児通所事業の多施設における看護職が協働促進できるシステムのモデルを構築することを目的とする。
近年、小児在宅支援では超重症児の利用が増加している。小児在宅ケアにおいては多施設で関わるにもかかわらず、施設間での協働を促していく小児在宅ケアのシステムが明確でなく、同じ職種である看護職間でも協働が促進しづらい現状にある。地域に根ざした小児在宅ケアにおける看護職の協働促進モデルを構築することにより、子どもと家族が安心し地域で生活することができる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2024 2023 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 子どもの在宅ケアをしている家族と専門職をつなぐ研修会の取り組み2024

    • Author(s)
      原瑞恵、及川佳子、川村貴子、大和田毅、髙橋佑里香
    • Journal Title

      岩手県立大学看護学部紀要

      Volume: 26 Pages: 69-76

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 在宅ケア児と家族のケアに携わる多施設をつなぐ研修会の取り組み2023

    • Author(s)
      原瑞恵、及川佳子、川村貴子、大和田毅、髙橋佑里香
    • Organizer
      第16回岩手看護学会学術集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 在宅ケアの必要な子どもを養育する家族の思い -アンケート調査の自由記述からー2021

    • Author(s)
      原瑞恵、川村貴子、及川佳子、大和田毅
    • Organizer
      第14回岩手看護学会学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 在宅ケアの必要な子どもを養育する家族の状況とサポートとの関連2021

    • Author(s)
      原瑞恵、大和田毅、川村貴子、及川佳子
    • Organizer
      第46回日本重症心身障害学会学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi