• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishing effective teaching methods to help children overcome their fear of water

Research Project

Project/Area Number 19K20068
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

Kanazawa Shoichi  山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (50710688)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords水嫌い / 恐怖心 / 不安感 / 小学生 / 水慣れ / 運動恐怖感 / 水泳 / 恐怖感
Outline of Research at the Start

水泳指導では泳法を学ぶ前段階の水慣れの中で、水に対する恐怖心をどれだけ克服することができるかが重要である。そこで本研究では、水が苦手な子供に主眼を置き、特に水に対する恐怖心の原因を明らかにし、その原因を克服するための指導方法の確立を目指す。
まず、子どもの水への恐怖心の要因を質問紙に用いて明らかにし、実践を通して恐怖感を克服するための指導方法の確立を図る。また、泳ぎが苦手な子どもを対象に恐怖感を克服するための指導方法が学校体育授業においても適応可能であるのかを明らかにする。これらの研究によって、義務教育課程における子どもの運動の質の向上や、運動が苦手な子どもへの対応に直接貢献できると考えられる。

Outline of Final Research Achievements

In swimming instruction, it is important to see how much a child can overcome their fear of water during the acclimatization process before learning how to swim. We therefore clarified the causes of fear and anxiety about water and examined effective teaching methods to help children overcome them. As a result, it became clear that children's fear and anxiety about water consisted of "fear of drowning" and "direct invasion." Furthermore, professional swimming instructors understood fear and anxiety about water from multiple perspectives, and provided step-by-step instruction to help children master basic movements in the water. Based on these results, we conducted verification classes in swimming exercise classes at elementary school physical education classes, and found significant improvements in the acquisition of each skill.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

水への恐怖心や不安感を有している子どもが一定数いることは知られており,その要因や克服にむけた指導方法は,指導者個人の経験や勘などの簡単に言語化できない知識として存在していた.本研究では,子どもの水への恐怖心や不安感について明らかにしたこと,恐怖心や不安感を克服するための指導方略を明らかにしたこと,体育授業において適応可能性を明らかにしたことは学術的に意義がある.
また,本研究で得られた知見が学校現場に普及することで運動・スポーツ嫌いの減少,水難事故死の減少などに寄与するだろう.さらに,水泳・水中運動といった生涯スポーツの実施率向上にも貢献できると考える.

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2024 2022

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] Study on Teaching Program for Learning Prone Float in Third Grade Elementary School Students.2024

    • Author(s)
      金沢 翔一、安田 純輝、吉永 武史、深見 英一郎
    • Journal Title

      Japan Journal for the Pedagogy of Physical Education

      Volume: 40 Issue: 1 Pages: 1-11

    • DOI

      10.11243/jsppe.40.1_1

    • ISSN
      1342-8039, 2187-106X
    • Year and Date
      2024-03-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A study on a first-grade teaching program for learning "submersion" and "bobbing" in elementary school2022

    • Author(s)
      金沢 翔一、安田 純輝、吉永 武史、深見 英一郎
    • Journal Title

      Japan Journal for the Pedagogy of Physical Education

      Volume: 38 Issue: 2 Pages: 1-12

    • DOI

      10.11243/jsppe.38.2_1

    • ISSN
      1342-8039, 2187-106X
    • Year and Date
      2022-09-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 小学生を対象にした水への不安感の構造に関する研究2024

    • Author(s)
      金沢翔一,小島大樹,安田純煇,根本想
    • Organizer
      日本体育・スポーツ・健康学会第74回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校3年生における「伏し浮き」の技能習得を目的とした学習指導プログラムの検討2022

    • Author(s)
      金沢翔一,安田純煇,根本想,吉永武史,深見英一郎
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第42回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの水に対する恐怖感の要因に関する研究ースイミングスクール指導者のインタビューを手がかりとしてー2022

    • Author(s)
      金沢翔一.安田純輝,吉永武史,深見英一郎
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第41回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi