Study on successful experiences of elementary school students in physical education classes in Japan
Project/Area Number |
19K20083
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
Kaji Masanori 早稲田大学, スポーツ科学学術院, その他(招聘研究員) (90824582)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 小学校 / 体育授業 / 学習者 / 成功体験 / 内発的動機づけ / 体育科教育学 / スポーツ教育学 / 小学生 / 体育科教育 / 尺度開発 / プロセスモデル / 学習指導要領 |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は,体育授業の「成功体験」を概念的・構造的に明らかにした上で,学習者が成功体験を味わうプロセスモデルを実践的に明らかにすることである.本研究の課題は以下の3点である. 1つ目は,わが国の体育授業における「成功体験」概念の歴史的過程を明らかにする.2つ目は,体育授業における学習者の成功体験の構造を明らかにする.3つ目は,学習者が成功体験を味わうプロセスモデルを明らかにする. これらの課題の達成を通して,本研究では,学習者が体育授業の成功体験を味わうプロセスモデルを提案する.
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to conceptually and structurally clarify the "success experience" of physical education classes, and to practically clarify a process model for learners to experience success.In elementary school physical education classes, emphasis is placed on giving learners the experience of success, but the actual nature of this experience has not yet been clarified.This study exploratively clarified learners' experiences of success in physical education classes.This study provides an effective perspective on the success experience of learners in elementary school physical education classes.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は,小学校の体育授業における学習者の成功体験について,概念的・構造的に明らかにした上で,学習者の成功体験を味わうプロセスモデルを実践的に明らかにしようとした点で,体育科教育学領域,スポーツ教育学領域に対する学問的意義がある.また,近年,増加傾向にある体育・スポーツ嫌いの子供の増加問題に対して,心理学的な視点からアプローチする可能性を与えた点で社会的意義がある.
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Report
(5 results)
Research Products
(6 results)