Longitudinal development of "change of direction ability" in late childhood
Project/Area Number |
19K20088
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
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Research Institution | Fukui University of Technology |
Principal Investigator |
Naito Hikari 福井工業大学, スポーツ健康科学部, 准教授 (60757558)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
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Keywords | 方向転換走 / 発達 / COD Deficit / 方向転換走能力 / 縦断的発達 / 疾走能力 / 年間発達量 / 児童期 |
Outline of Research at the Start |
「減速と急加速を伴う方向転換走能力」は、多様な刺激に反応しながら瞬時に進行方向を変化させることが要求されるサッカー、バスケットボール、ラグビーなどのゴール型スポーツで高いパフォーマンスを発揮するための重要な運動能力である。これまで方向転換走能力の発達過程については、暦年齢毎の横断的分析が多かった。本研究では、個々の子どもの縦断的な発達に着目しながら、方向転換走能力の発達過程を検討する。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to investigate that characteristics of the longitudinal development of change-of-direction ability (CODA) in late childhood. The results showed that the 20-m sprint time significantly shortened by one year from age 10 to 12. Although the change-of-direction time did not significantly shorten from age 10 to 11, significantly shortened from age 10 to 12 and from age 11 to 12. In addition, COD Deficit did not differ significantly between ages. Therefore, it was suggested that the development of CODA differs from the development of sprinting ability, and that development of CODA may stagnate at ages 10 to 11 years due to the small development of change-of-direction itself, such as deceleration and change of direction of movement.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果は、これまで横断的な観点からの研究がほとんどであった方向転換走能力に関して、日本人の児童期の子どもを対象にその縦断的な発達の特徴を定量的に捉えたものである。この年代の方向転換走能力の発達を縦断的に検証した研究はほとんど見当たらず、学術的意義が高い研究成果である。また、本研究成果は、児童期の子どもに対する発達段階に応じた指導を行う上で考慮すべき観点を縦断的な発達の観点から提示した点において、社会的意義があると考えられる。
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Report
(4 results)
Research Products
(1 results)