Research on the development of a potential attention survey system for tourism resources using line-of-sight information
Project/Area Number |
19K20562
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 80020:Tourism studies-related
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Research Institution | Akita University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | 視線解析 / ヘッドトラッキング / 潜在的注目度 / 来場者属性推定 / 閲覧者行動解析 / 観光資源創出 / 視線計測 / 観光資源 / 注目度調査 / デジタルサイネージ / 可視化 |
Outline of Research at the Start |
訪日外国人旅行者が年々増え続けるなか、小規模自治体ではマーケティングのノウハウや経験が不足しているため、自地域の観光資源に対する注目度を認識できず積極的なアピールなどの取り組みが積極的に行われていない。このような自治体が利用しやすい観光資源の注目度調査方法が確立できれば、観光政策の取り組みも向上すると推察される。 本研究では、デジタルサイネージを利用して利用者の視線情報から観光資源に対する潜在的注目度を推定する手法を考案し、利用性の高い調査システムの開発を目指す。提案システムの調査データは、オープンデータとして共有することで周辺自治体との連携や差別化などの新たな観光政策への貢献を目指す。
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Outline of Final Research Achievements |
We examined how to improve the effectiveness of the degree of interest derived from the gaze area of visitors to tourism resource content using a line-of-sight tracking device by measuring what kind of browsing behavior the visitors are doing. Specifically, by image analysis and "human movement" inferred from the physical characteristics of the visitor, which was image-recognized by the machine learning model for the frame image of the monocular camera installed in the tourism resource content to be observed. We created a model that discriminates behavior patterns using the "line-of-sight direction" estimated from head tracking measurement, and conducted verification experiments. It was confirmed that the visitors who move laterally with respect to the observation camera have a characteristic tendency in each behavior pattern and can be discriminated.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
訪日外国人旅行者が年々増え続ける中、小規模自治体ではマーケティングのノウハウや経験が不足しているため、自地域の観光資源に対する注目度を認識できず積極的なアピールなどの取り組みが積極的に行われていない。このような自治体が利用しやすい観光資源の注目度調査方法が確率できれば、観光政策の取り組みも向上すると推察される。 本研究では、デジタルサイネージを利用して利用者の視線情報から観光資源に対する潜在的注目度を推定する手法を考案し、利用性の高い調査システムの開発を目指す。提案システムの調査データは、オープンデータとして共有することで周辺自治体との連携や差別化などの新たな観光政策への貢献を目指した。
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Report
(4 results)
Research Products
(29 results)