Study Tour for Promoting Tourist's Participation in Community Development
Project/Area Number |
19K20564
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 80020:Tourism studies-related
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Research Institution | Tokyo Institute of Technology (2020-2021) The University of Tokyo (2019) |
Principal Investigator |
Ho QuangBach 東京工業大学, 工学院, 助教 (90802893)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 観光 / 旅行者 / スタディツアー / 課題解決型学習 / 自己効力感 / 地域づくり / シティズンシップ / 学習 / ツーリズム / 持続可能性 / 関係人口 / ウェルビーイング / 態度変容 / サービスマーケティング |
Outline of Research at the Start |
地域づくりの担い手不足という課題を解決するには、交流人口から関係人口へと旅行者を変革することが求められる。本研究では、旅行者を変革する手段として、都市部の居住者でも短期間で気軽に参加できるスタディツアーに着目する。スタディツアーにおける学習が旅行者の地域愛着の醸成に与える影響を明らかにすることを本研究の目的とする。旅行者の地域づくりへの参加意向を表す概念としての地域愛着を同定し、交流の相手を住民と他の旅行者に分類した上でツアーにおける旅行者の学習について分析する点が独自性である。本研究の達成を通じてツアープログラムを改善し、関係人口を増やして地域づくりの担い手不足の解消に寄与できる。
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Outline of Final Research Achievements |
Rural areas are facing the issue of a lack of people to take part in community development. As a means of solving this problem, this study focused on fostering a willingness to get involved in community issues through study tours. The results of a quantitative analysis revealed the effects of the learning process ( implicit and explicit learning) on learning outcomes (knowledge acquisition and self-efficacy) and the effects of learning outcomes on learning objective (fostering willingness to get involved in community issues). Knowledge acquisition is more important than self-efficacy in fostering willingness to get involved in community issues, and knowledge acquisition is facilitated by implicit learning. However, self-efficacy is more important than implicit learning for knowledge acquisition, and self-efficacy is facilitated by explicit learning.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的貢献として、本研究は観光研究、地域研究、および教育研究の知見を統合して仮説モデルを形成し、学習プロセスと学習成果の二重螺旋モデルを構築した。この研究成果は各分野に新たな知見を加えることで、その発展に寄与する。さらに、本研究の提案する二重螺旋モデルはスタディツアーに限らず、多様なドメインに対する課題解決型学習に広く応用することが期待できる。 実務的貢献として、本研究の発見事項を用いてスタディツアーの学習体験を改善することで、地域づくりに参加する関係人口を増やし地域コミュニティの持続可能性を高めることができる。
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Report
(4 results)
Research Products
(9 results)