A Study for Cataloging Works for Video Games
Project/Area Number |
19K20637
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 90020:Library and information science, humanistic and social informatics-related
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Research Institution | International Professional University of Technology in Osaka (2021-2022) Ritsumeikan University (2019-2020) |
Principal Investigator |
Fukuda Kazufumi 大阪国際工科専門職大学, 工科学部, 講師 (00723785)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | メタデータ / Linked Open Data / 情報要求 / ビデオゲーム / 作品 / デジタルアーカイブ / 目録 / IFLA LRM |
Outline of Research at the Start |
FRBRは資源の内容とキャリアの区別を提案したが、その中で著作は属性と関連を精密に記録するための機能を持つ実体として明確化され、目録作成の主要な論点の一つとなった。 本研究は、ボーンデジタルであり伝統的図書館資料と異なる特性を有する資料であるビデオゲームを対象に、その著作目録の構築・公開を目指す。そのために、以下を展開する。 1) 事例調査とインタビュー調査を通じて、内容を記述する書誌的実体の定義・解釈・記述単位などの情報要求を抽出する。2) サンプルの分析を通じて、著作目録に必要な属性や関連など仕様を確立する。3) 著作目録を公開し、目録に対するユーザ評価の収集ならびに有効性検証を実施する。
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Outline of Final Research Achievements |
Games have now become a widely accepted cultural resource around the world, and many practical game education and research initiatives have been implemented. On the other hand, the holding and cataloging of games in archive institutions are limited. To address this issue, we have examined the development of data structures and data creation for the purpose of appropriate search and identification, using a specific archive as a case study. In games, identification at the title or work level is emphasized by users, and this is also the fundamental unit in web databases. We defined a logical data structure that associates these with materials and published it in a machine-readable format. We also automated the data connection with web databases and explored practical challenges and advantages by providing widely accessible online catalogs with integrated data sets to users.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
新しい種別のアーカイブ資料であるゲームは、図書や雑誌など既存の複製資料と同様の性質を有し、ジャンルやシリーズやキャラクターなどそのゲーム内容に由来する識別的要素が重視されるなど、独自の特徴も有している。その特徴に基づくデータ構造とデータセットとオンライン目録といった成果物は、アーカイブの一般利用が広がることで巨大なフィードバックループを喚起しえる。本研究はそのための端緒となるものと考えられる。 さらに、オンラインコミュニティが生成したデータセットとの接続やその活用を進め、アーカイブ機関とオンラインコミュニティの共同の可能性が示唆された。
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Report
(5 results)
Research Products
(49 results)
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[Journal Article] テーブルトップゲームを記述するための概念モデルの開発2020
Author(s)
福田一史, 井上奈智, 高倉暁大, 高橋志行, 橋崎俊, 日向良和, 藤倉恵一, 松岡梨沙
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Journal Title
じんもんこん2020: 人文科学とコンピュータシンポジウム論文集 2020 275 - 282 2020年12月
Volume: 2020
Pages: 275-282
NAID
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Peer Reviewed / Open Access
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