Project/Area Number |
19K20767
|
Project/Area Number (Other) |
18H05556 (2018)
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund (2019) Single-year Grants (2018) |
Review Section |
0101:Philosophy, art, and related fields
|
Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
KANDA YUI 東京大学, 東洋文化研究所, 特任研究員 (20823462)
|
Project Period (FY) |
2018-08-24 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
|
Keywords | イスラーム美術史 / アジア憧憬 / オリエンタリズム / ペルシア美術(ペルシャ美術、波斯美術) / ペルシア陶器(ペルシャ陶器、波斯陶器) / 作家、画商、学者 / 山口蓬春 / 戦後日本美術 / 比較美術史 / 伊東深水 / コレクション史 / 近代日本画・洋画・工芸 / ペルシア三彩 |
Outline of Research at the Start |
2019年度のアウトプット活動の核となるのは、『美術史』(2019年11月末日〆切)への投稿と、シンポジウム「イスラム美術コレクションの形成と普及ー東洋と西洋の眼差しの交叉」(2019年9月30日)での発表である。前者では、1950年代後半以降の日本における「ペルシア(ペルシャ、波斯)」観形成の過程を、①展覧会におけるペルシア陶器の展示、②国内におけるペルシア陶器の収集、③画家たちによる創作を包括的に検証する。後者では、戦前も視野に入れた日本における「ペルシア」観形成・発展プロセスの実態を明らかにし、欧米における当該プロセスと比較することで、広義な意味でのオリエンタリズム研究に貢献する。
|
Outline of Final Research Achievements |
The main purpose of this research was to examine the unique cultural context whereby objects of Islamic Art appealed to Japanese audience, with a particular emphasis on “Persian” pottery which was avidly amassed and depicted by Japanese painters from the mid 1950s to the early 1970s.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、オリエンタリズム研究という文脈からも、イスラーム美術工芸品の収集史研究という文脈からも、近代日本におけるアジア憧憬研究という文脈からも研究の対象とされてこなかった近代日本におけるイスラーム美術工芸品収集の思想的背景と傾向について、明らかにした点にある。
|