The Study of Korean-Japan Theatrical Exchange in 1990s especially concerning a Playwright Rio Kishida's activity
Project/Area Number |
19K20773
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Project/Area Number (Other) |
18H05563 (2018)
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund (2019) Single-year Grants (2018) |
Review Section |
0101:Philosophy, art, and related fields
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
Okada Fukiko 大阪大学, 文学研究科, 助教 (40823779)
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Project Period (FY) |
2018-08-24 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 日韓演劇交流史 / 岸田理生 / 日韓交流 / 1990年代 / 演劇史 / アングラ演劇 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、劇作家岸田理生(1946-2003)の1990年以降の韓国演劇界との交流の様相を演出家金亜羅(1956-)との関係を中心に調査し、岸田の問題意識の所在を、作品分析を通して明らかにすることを目的とする。特に金亜羅が創設に関わったソウルの前衛的小劇場「恵化洞一番地」と、そこに招聘されて岸田が上演した『二人ぼっち』(1995)と、岸田の戯曲を用い金亜羅が演出をした『人間リア』(1998)に関わる資料収集と考察・分析を行う。最終的には、本研究で収集した資料を、現在申請者が所有している資料と共にアーカイブ化し、後続の研究発展の礎とする。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, I examined what kind of problem consciousness the playwright Rio Kishida had in the 1990s and interacted with Korean culture through interviews, resource acquisition and analysis of works in Korea. As a result, I saw the aspect of private exchanges behind Kishida's interest in Korean culture. Besides, many of the resources related to Kishida were privately owned, and the whereabouts of the resources were not open to the public. In that situation, it is difficult for researchers who are interested in Kishida's work to access the resources, so I conducted an investigation and arrangement to make the whereabouts of Kishida's resources available to the public.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
劇作家岸田理生の研究は1980年代のものが多く、90年代の研究はほぼ行われていない。本研究は、まず岸田の基礎研究として学術的に意義がある。さらに、日本の小劇場界と韓国小劇場界との草の根的な初期の交流史の一端が明らかになり、今後の日本演劇文化研究と文化交流史研究へとつながる。また、資料のアーカイブとウエブ公開に向けての調査と整理は、資料の散逸を防ぐ点と後続の研究者や岸田作品に関心のあるひとびとの資料へのアクセスの簡易化につながる点で、社会的に意義がある。
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Report
(3 results)
Research Products
(2 results)